väcker liv i denna gamla råd igen..
2stroke, har du tid/lust att redogöra för vilka motorer som satt i vilka maskiner?
537'an satt även i den mycket ovanliga Formula Plus 500 (92-93) som INTE såldes i Europa.* 534'an i Blizzard 9700 (83-84) och
* 537'an i Formula Plus (85-88).
* 536'an i Formula Plus (89-91?) och Lynx GLS 3600 (90-91) samt Cobra (92-93?).
* 532'an visste jag inte om men en sökning på google gav några träffar som sa "aircraft engine".
"The 536 was a detuned version of the 537, it has lower exhaust porting and a short duration rotary valve and different exhaust system. The heads are different but either will work."Väcker lite liv i den här gamla tråden igen.
Vad skiljer lite mera exakt mellan 536 och 537?
Nog för att jag just nu tycker att min 536:a går nog bra men det kanske vore ett enkelt sätt att få mera att åka med om man kan bulta dit grejjer från 537 i 536:an å hamna i närheten av 100 hästar.
MVH
Lynxx
"The 536 was a detuned version of the 537, it has lower exhaust porting and a short duration rotary valve and different exhaust system. The heads are different but either will work."
Alltså: 40-44mm gasare, en ordentlig portning, framförallt på avgassidan, en slidskiva från 537:an och kanske en fatboy singelpipa skulle ge dig det du önskar. Vad jag har förstått av det jag läst så tappar man en del ork i bottenregistret, men vafan...:rock:
Bottendelarna ( Vev+kolvar+vevhus+tändning osv ) är lika !Men kolvar och bottendel är identiska då mellan 537 och 536?
Så rent teoretiskt sett så skulle man kunna bulta dit två cylindrar och toppar från 537 på 536an?
Eller om man hittar en cylinder från en 537 i alla fall så kan man använda den lite som en portningsmall kanske?
Hur mycket har bottenvridet med slidskivan att göra i förhållande till portningen, man kanske kan behålla lite av bottenvridet med 536:ans slidskiva och åka med plagierade portning från 537:ans cylindrar.
Gasarna kanske räcker en bit eftersom att det sitter samma på 583:an?
är det samma slaglängd/bottendel på en 583:a som 536?
Hur långt går det att borra 536 cylindrarna? är det 73,5 som är gränsen eller går det att plåga dom en bit till hitta kolvar någon annan stans?
MVH
Lynxx
Tack för det, 2stroke! Tur att du kan det praktiska, inte bara det teoretiska, som jag i detta fall...Du kan EJ porta 536 cylindern så att den blir som en 537 cylinder !
( Om du försöker kommer du att hamna in i kylkanalerna..... )
Tack för det, 2stroke !
Tur att du kan det praktiska, inte bara det teoretiska.
1. Då jag höll på rota i detta ärende tidigare så fick jag för mig att förbränningsrummen var lika på 536 och 537-topparna, och det var andra grejer som skiljde topparna åt.
Kan det stämma? :hmmmm: Kan minnas fel här... Hmm...?:hmmmm2:
2. En annan fundering: Eftersom 582/583 har samma slaglängd så MÅSTE det ju gå sätta dom cyl, kolvar + topp på 536-bottendelen ?
Med mindre mod av blocket? Eller?
3. Inga problem att få betalt för fräscha 536'or.
1. Själva förbränningsrumms utformningen i 536 & 537 är samma men däremot så i 536 så sticker cylinder fodret upp över kanten på cylinder kanterna vilket det inte gör på 537...2. Hmmm, ja det kan ju vara en tanke å para ihop en 583:a med en 536:a om det funkar.
men jag har för mig att det är 583/643/670 som e samma bottendel men minns kanske fel. :hmmmm2:
Mvh / Lynxx
1. Själva förbränningsrumms utformningen i 536 & 537 är samma men däremot så i 536 så sticker cylinder fodret upp över kanten på cylinder kanterna vilket det inte gör på 537...
därav helt olika toppackningar
2. De äldre ( Mk-I ) 583'orna har också samma botten del som 532/534/536/537 och passar därmed rakt på.
582/583 har INTE samma botten del som 643/670 som är en helt annan motor familj !!
3. Som sagts tidigare här i tråden så är de sk "RV" motorerna gryyyyymmt bra och jag beklagar djupt att ROTAX slutat tillverka dem.
:rock:
PS.
På drag racing banorna borta i staterna regerar dock "RV" motorerna fortfarande !!!
:rock:
.
1. Rotax började med Mk-II 583 till 1994 års modell tror jag,hmmm,
1. Vilket år och i vilka modeller satt mk-1 583 ?
2. Vad skiljer mellan MK-1 och MK-2 583?
3. Finns det en 583 mk-2 som e helt fristående ? eller har den samma bottendel som någon annan motor som inte är uppräknad ovanför i texten ?
4. Största RV motorerna är det 721 kubiks kit gjorda på 670 ?
MVH
Lynxx