Hallå! Har en Ski-doo från 1996 med en rotax 580
Den är väldigt lättstartad och går rätt fint.. tills nu. Har inte kört många mil men märkte förra turen att den började liksom "fyrtakta" lite smått när man glider runt i låga hastigheter, 15-20-30 km/h vilket jag mest gör. Men om man trycker till gasen lite går den hur rent och fint som helst.
Man kan sammanfatta skoterns symptom såhär:
*I somras stod den med bränslekranen öppen och då var skotern helt sur, jättemycket bensin som jag var tvungen att dra ur innan jag kunde starta den.
Jag bifogar en bild på tändstiften. De var helt rena när jag kollade i början av säsongen (har som sagt bara kört några mil).
Vad är er analys? Hur ska jag göra för att få bort "fyrtaktandet" och få bort den bluddriga tomgången? Jag tror att det är tomgången som gjort att stiften ser så smutsiga ut och att stiftens skick gör att den har börjat "fyrtakta". Kan teorin stämma eller finns det andra teorier? Vad kan jag göra för att åtgärda problemet
?
Den är väldigt lättstartad och går rätt fint.. tills nu. Har inte kört många mil men märkte förra turen att den började liksom "fyrtakta" lite smått när man glider runt i låga hastigheter, 15-20-30 km/h vilket jag mest gör. Men om man trycker till gasen lite går den hur rent och fint som helst.
Man kan sammanfatta skoterns symptom såhär:
- Den "fyrtaktar" när man glider runt i låga hastigheter utan någon nämnvärd gas
- Den startar lätt vid kallstart med hjälp av två primerpump och sedan ligger den stabilt på runt 1500rpm från start, efter en minut eller så börjar den sjunka lite i tomgångsvarv och slutar då gå helt rent, man hör att den "bluddrar till" ibland. Sjunker till drygt 900 efter nån minut mer har jag inte testat. Man kan rädda situationen lite genom att gasa men den vandrar ändå neråt igen ganska snabbt
*I somras stod den med bränslekranen öppen och då var skotern helt sur, jättemycket bensin som jag var tvungen att dra ur innan jag kunde starta den.
Jag bifogar en bild på tändstiften. De var helt rena när jag kollade i början av säsongen (har som sagt bara kört några mil).
Vad är er analys? Hur ska jag göra för att få bort "fyrtaktandet" och få bort den bluddriga tomgången? Jag tror att det är tomgången som gjort att stiften ser så smutsiga ut och att stiftens skick gör att den har börjat "fyrtakta". Kan teorin stämma eller finns det andra teorier? Vad kan jag göra för att åtgärda problemet

