Rotax 583 rave

lukas04

Medlem
5 aug 2014
8
0
1
Malmberget
Hur får jag reda på årsmodellen på en Rotax 583 Rave motor.Finns det någon beteckning eller hur gör jag ?.Och en fråga till . Tänkte koppla bort den separata oljesmörjningen men hur går jag till väga .har för mig att jag läste någonting om att koppla in en smörjbehålllare för att smörja drevet eller hur det nu var.någon som kan hjälpa mig

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ta INTE bort den separata smörjningen. Tattare och idioter tar bort den separata smörjningen.

Oavsett vad folk säger så börjar det inte "strula och jävlas" med oljepumpen. Serva grejjorna istället så allt är i ordning, sen tankar du bensin och olja i var sin tank. Inte i samma.

Skulle aldrig köpa en skoter där oljetanken är bortkopplad, än mindre om jag skulle få intrycket av att säljaren inte vet vad han sysslar med.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Jag byggde om 3st rotax 800or som går som vattenskotrar därav att jag tog bort pumpen. Smörjning av pumpdrevhuset funkar bäst om man sätter in en slangnippel genom den platta som pluggar där oljepumpen satt. Man pumpar in olja där till det rinner över i slangnippeln som sitter org ovanför pumphuset i blocket. Vanlig pumpoljekanna funkar bra och pumpa in motorolja för den skyddar dreven bättre samt ligger kvar längre.
man får hålla koll på att det är olja däri lite då o då typ efter varje dagskörning tills man har koll på hur många mil den klarar innan det blir tomt. OBS slangarna pluggas efter man fyllt fullt!

Enklast och bäst är att köra oljepump!