Rotax 640 Alpine ´75

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Hej!
Har stött på liiite problem i renoveringen med min Alpine ´75a :hmmmm:
Min kompis sa att hans farfar renoverade motorn på 90-talet innan gubben vart sjuk och sen fått stå sen dess, men motorn kan inte ha blivit renoverad...

Jag hade lös förgasaren för några veckor sedan och tog hem den, rengjorde den och allt vart hur fint som helst och fungerar med klaffar och membran samt spjällen fungerar utmärkt utan att fastna som den gjorde tidigare.
Dåså, jag var och kollade på skotern och in i motorn via intaget, i mörkret med en lampa lysandes mot kolvarna såg det bra ut men när jag förde undan lampan lite började jag se djupa repor, och ja när jag kände med finger topparna så var det alldeles skrovligt och repigt, farsan sa att det är bara att plocka isär motorn och byta ut skiten :bawling:
-Så kompisen hade fel om farfars renovering... Men jag har fått en förklaring varför den stått stilla i mer än 16 år i en maskinhall! :suspicious:

Då undrar jag:
Ska jag kolla på blocket efter nya cyllar eller ska jag borra?
Om jag ska borra ur cyllarna, hur mycket?
Och finns det nån som gör det billigt, och var?

Finns det kolvar till bra pris?
Och var?

Behöver den här hjälpen, så tack på förhand!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.047
113
Stora Blåsjön
Borra cylindrarna (brukar kosta ca500-900kr/st) och kolla efter kolvar på tex duells.se, bara att beställa genom din närmsta åf.
Kolla upp veven (rost och lager) också när du ändå har upp maskinen och bytt iallafall packboxarna, lär nog vara torra vid dethär laget.
Och ja det går fort att komma över värdet av maskinen med då vet du iallfall att allt är grett sen :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tack!
Ska kolla upp direkt!
När man borrar får väll motorn mer effekt väll, hur mkt kan jag få ut ur den?
Och sen hur mycket ska man borra, eller varierar det hur skadad cyllarna är?

Och sen tänkte jag också, hur mkt skulle man dra luft skruven samt bränsle skruven i Tillotson HD 34mm?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Nytt problem: Gjutna eller svarvade/smidda kolvar?
Och finns mellan 632cc/76mm 635cc/76mm, sen står det höger och vänster, vänster är 632cc och höger 635? Är det ett skämt eller är det olika storlekar på kolvarna? Kan ju fan inte stämma väll!?
Måste vara skrivfel, men 540 kr var inte så farligt? Håller på att demonterar 464an nu så får ju pengar där ifrån att köpa nya kolvar och borra.
Och vevhuset måste kollas i den också, som du sa! :nod:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jag tror nog jag tar dom gjutna, mkt bättre pris, kan inte lägga fantasi summor på smidda kolvar!?

Och jag tror jag vet vem som kan borra åt mig, jag frågar gubben i stan, han har ju grejer och han kan nog rekomendera kolvar åt mig!

Men tack för hjälpen! :D
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Bara för att kolvarna är repiga behöver man inte borra ?
Kolla upp cyllen först en honing kanske bara behövs
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.047
113
Stora Blåsjön
ok fattade som om cylindrarna var repiga också! Skruva isär den först så ser du rätt fort om cylindrarna är fina eller ej. Är dom helt spegelblanka (efter du torkat bort all olja i cylinderloppet) kan det ändå vara dags att borra upp dom en överdim. Man får väll överväga kostnaden mot att bara hona dom, dock kan kolvspelet bli lite väl då och är cylindern sliten så är det inte säkert att den är helt rund.
Den effektökning som borrningen ger är kanske 0.1hk alltså försumbar. Man borrar alltså väldigt lite vanligtvis +0.25 eller 0.50mm.
Men skruva isär det först innan du springer och köper kolvar och köp inget annat än gjutna kolvar på en skoter.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
ok fattade som om cylindrarna var repiga också! Skruva isär den först så ser du rätt fort om cylindrarna är fina eller ej. Är dom helt spegelblanka (efter du torkat bort all olja i cylinderloppet) kan det ändå vara dags att borra upp dom en överdim. Man får väll överväga kostnaden mot att bara hona dom, dock kan kolvspelet bli lite väl då och är cylindern sliten så är det inte säkert att den är helt rund.
Den effektökning som borrningen ger är kanske 0.1hk alltså försumbar. Man borrar alltså väldigt lite vanligtvis +0.25 eller 0.50mm.
Men skruva isär det först innan du springer och köper kolvar och köp inget annat än gjutna kolvar på en skoter.
Är det inte självklar man måste skruva isär motorn för att kunna byta kolvar? :D
Men annars ligger det mycket i det där om att skotern kan förstöra kolven men inte cyllen, Grizzlyn mn tappade ringarna så dom hade studsat på kolven och slagit sönder den och toppen!? Men cyllen var oskadad!