Rotax-643 , Slidskive inställning... ?

Quattro_42

Medlem
16 nov 2006
20
0
1
Östersund
Hej!
Har precis renoverat motorn(mach 1 -92). Bytt alla sex vevaxellager, kolvar, packboxar mm mm. Det finns en markering för slidskivans läge/montering, vid montering passade den inte exakt under markeringen, det skilde 0.8mm från mag kolvens ÖDP för att skivan skulle passa exakt(provade att vända på skivan men utan bättre resultat). Har kört 17 mil nu och skotern går bra enligt mig, men vid låga varv går den kanske ngt orent(kanske beror på extra oljan jag hälde i tanken för inkörningen?). Frågan är om drevet på vevaxeln måste sitta i ett visst läge, vevaxeln togs ju isär vid lagerbytet, eller om slidskivans läge under markeringen går/behöver vara så exakt? Det är ju ändå ett spel mellan slidmatardrevet och drevet på vevaxeln!

Funderar även på hur trottelnålarna ska vara inställda. På min var brickorna på det översta läget, alltså snålast inställda. borde de inte vara runt mittenläget? Tacksam för svar!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Slidskivan inställning märks om den står fel, när vi satte ihop våran så försökte vi räkna ut det men det startade in. Då fick jag tag i beskrivningar hur man ställer in, bort med insuget och pröva igen och den här gången startade den men med ett gassvar som en ockelbo:p Tog upp igen och kollade nogranare och flyttade då slidskivan ett kugg på axel sen vart allt som det skulle;)

Högerklicka på bilden och spara den så kan du förstora den.
Graderna för 643 är 144, 72 som det står ditt skrivit, sen använde jag mig av skjutmått isället för indikatorklocka Lycka till!