Rotax 670 dör på höga varv ibland!

jonkeroret

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Kalix Swe
Hej!
Har problem med lynxen!
Den går väldigt bra tills man börjar köra på höga varv, det är som att efter den fått varva ut ett tag på höga varv så dör skotern av som att den inte får nå bensin eller att ena stiftet har lagt igen/slutat fungera, låter skotern gå på låga var och sedan går den som smort igen tills man upprepar fullgas!
Jag har prövat rengöra bränslepumen, prövat med en ny bränslepump utan resultat. Prövat nya stift, bytt tändhattar det utan resultat oxå!
Har ingen aning om vad problemet kan vara och hoppas att någon vart med om nått liknande eller har några tips om vad jag ska kontrollera eller byta!?
Tack på förhand!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Rotax 670 dör på höga varv ibla

Inte direkt någon lösning på problemet, men ett par felsökningstips:
Skruva ur tändstiften på en gång när motorn har dött och kolla om det syns någon skillnad på dem.
Koppla in en manometer för att mäta bränsletrycket och kolla vad som händer med det just när motorn vill dö. Billiga bränsletryckmanometrar finns t ex på Biltema. Normalt tryck är 10-30 kPa (0,1-0,3 bar).
 

jonkeroret

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Kalix Swe
RE: Rotax 670 dör på höga varv ibla

Ja jag har en rund bränslepump, från 96ans cobra enduro (583cc)
Har bestyckat ned skotern från 390/390 till 370/370 efter tips från en gammal skotertrimmare att gå bestycka om.
Har inte kört så mycket så jag vet inte om felet är avhjälpt men det har inte vart några problem testsvängarna!
 

jonkeroret

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Kalix Swe
RE: Rotax 670 dör på höga varv ibla

Stifen blöta fortfarande!
Tyder på tändspolefel eller fortfarande för stora munstycken!?
kör 340/340 nu och den varvar 8000 motför tidigare 7800

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Rotax 670 dör på höga varv ibla

Det är rätt sällan en tändspole blir "halvdålig". Och om det skulle inträffa så brukar det visa sig i första hand genom startproblem (vid startvarvtal får man ju inte mycket till tändspänning).
Men du kan ju i alla fall ohmmäta sekundärlindningen och kolla att det inte är avbrott i den. Normal resistans brukar vara 5 - 20 kohm. Den får inte ändras för att man slår på tändspolen eller drar och vrider på tändkablarna.
Det är vanligt med avbrott i tändspolar som sitter fast på motorn så att de utsätts för vibrationer hela tiden. Tändspolar som sitter på ett lugnare ställe i motorrummet brukar däremot hålla bra.

Hur körde du just innan du konstaterade att tändstiften var blöta?
 

jonkeroret

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Kalix Swe
RE: Rotax 670 dör på höga varv ibla

Jag har kört på lite och sett att dom vart blöta!
När skotern har dött har jag tagit lös stiften direkt och sett att dom brukar vara blöta! Nu när jag kör 340/340 så har dom inte vart blöta men skotern har "dött" ändå... men har inte prövat köra med helt nya stift ännu!
Jag har inga som helst startproblem, första eller andra draget!