Rotax 670 ELKO kolvar.. kolvringar???

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Ja då har mitt rotax 670 projekt ytterligare fått fart nytt block vev på riktning å ja det ser helt lovande ut!

Nu är du ju så att det sitter ELKO kolvar i (2162a. De har en diameter på 77,90mm.) och dom där ringarna skulle behövas bytas så vad rekommenderas för något till dessa kolvar?

Jag är intresserad av driftsäkerhet bara som en notis (finns ju hur många olika typer som helst av ringar där ute verkar det som)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
ELKO = Rotax orginalkolvar. Så det är bara att knalla in hos din handlare och beställa ringar till orginalkolvar. Ingenting annat får användas tillsammans med dom kolvarna!

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Finns ju några återförsäljare av Duells bland annat här i orten men jag hittar ju bara Wiseco ringar... och det finns ju 5 olika varianter

2x "7 Grader kompr. ring Keystone",
"Enkel Förkromad Keystone"
"Enkel std. -ring förkromad"
"Kompr- ring typ Keystone"

Handlarna här i södra Sverige vet knappt vad en snöskoter är...

tack för svaret föresten! =)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Duells har knappast orginaldelarna du behöver, dom har bara eftermarknadsprylar.

Ring tex till rinab.nu och beställ, du behöver:
2 st BRP artikelnr: 420815090
2 st BRP artikelnr: 420815020
Be dom gärna kolla att jag gett dig rätt artikelnummer... Dessa nr kommer från sprängskisserna till MXZ 670 -97, och borde vara samma till alla 670 det året. Men fråga för säkerhets skull!!!

Övre och nedre ring säljs alltså separat.

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Ringde till Rinab kanske inte världens trevligaste bemötande precis och Orginaldelar det hade dom verkligen inte (iaf vad dom påstod i luren)

Nåja detta har dom iaf
http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Lynx/Motor/Kolvar/Kolvringssats-std-7800mm434.htm

Bra eller?

Det roliga är bara att dom även har den här kom ihåg "DOM HAR INGA ORIGNAL DELAR" ;)

http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Ski-Doo/Motor/Kolvar/Nedre-Kolvring-orginal-7800mm.htm

Denna ring är just en orginal ring och exakt den som behövs enligt sprängskissen på summit 670 -97 visst är det roligt ibland...

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Om du nu var ute efter driftsäkerhet så är de väl enklast att ringa till nån ski-doo ÅF i din närhet och få deras orginal ringar , kanske kostar lite mer än från tex. Rinab men då funkar det garanterat också.

Tror ju att ringen i länken du skickat är orginal storlek men inte fabrikat.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Haha, det var nästan lustigt... Det är säkert rätt ringar, men Triple800 har helt klart en poäng i det han skriver. Det är upp till din plånbok att bestämma... :)

Om jag minns rätt så får dom kalla delarna för "orginaldelar" om man kan visa på att kvalitén är motsvarande eller bättre än orginal. Så är det iaf med bildelar på tex Mekonomen osv.

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
uppdaterar tråden med en liknande fråga... Har tänkt byta kolvringar på en rotax 503 (3500fc -91)
Det står ELKO 1699a 71,94 på kolvarna.

Innebär det att jag endast kan använda originalringar till dessa kolvar eller vad är det som styr detta?

Har hittat en kolvringssats std 72,00mm på RINAB som ska passa till denna motor annars...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du kan säkert använda den kolvringssatsen om den är gjord för orginalkolvarna från ELKO. Har sett folk använda SPI-ringar (gjorda för att passa SPI kolvar) på Elkokolvar. Det gick inget vidare. Dom ringarna var för smala, och hamrade sönder kolvarna...

Så om dom menar att ringarna är till orginalkolvarna så ska dom gå att använda.

Själv är jag funtad så, att jag köper orginal ringar till orginal kolvar. Litar inte på piratgrejor till en sån vital del i motorn som kolvarna... Det kostar dock lite mer... :(