Rotax 670, FÅ ISÄR!!

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Jag tänkte renovera min Rotax 670 -97
Men det är fan lögn i ..... att få isär Crankcasen.
Jag har en 3-axlad avdrage men får inte bort Starting Pulleyn. JAg vill ju inte spräcka hela blokcet men det känns som att jag är på god vägen. Brukar den sitta stenhårt å lite värre eller har jag missat några viktiga "skruvar"?


Så jag skulle vilja ha lite tips om i vilken ordning och något bra bild på svenska så man får lite mer hum om detta.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Starting pulley... Är det primärvariatorn du menar? Tänk inte ens tanken att dra i variatorn med en trearmad avdragare... Den blir krokig = förstörd per omgående. Ska variatorn bort så ska du använda en avdragare som är anpassad för ändamålet. Alternativt pressa av den med hydraul-tricket, eller frysa bort den.

Har du tagit bort svänghjulet, tändplattan och skruvarna där bakom? Tagit bort slidhuset och slidskivan? Det måste man göra om man ska dela blocket.
 

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Det är svänghjulet ja menar faktiskt det med ord på delar har aldrig varit min starka sida...
Men med vilja våld å diverse luriga lösningar för att inte skada något såklart och mer våld så släppte den ;)
Tack för tipsen iaf!
Brukar svänghjulet sitta så himla hårt?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Japp, sitter galet hårt!

Tricket är att börja med en kall motor = låt den stå ute i kylan några timmar. Sen spänner man upp avdragaren ordentligt, och värmer med gasol eller gassvets på svänghjulet skydda axeländen med tex en hylsa från hylsnyckelsatsen, så att du inte värmer axeln. Värm med måtta , och bara nära svänghjulets centrum, för det är känsliga prylar bakom svänghjulet, dessutom är magneterna limmade i svänghjulet, man vill inte elda upp limmet. Om svänghjulet inte släppt ännu, så tar man en lätt hammare och snärtar till på avdragarbulten. Absolut ingen slägga eller liknande, då kan man skada vevlagrena!

Då vet du till nästa gång... :)