Rotax 670 sne vev

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Har fått isär min lilla 670 och till min förskräckelse så är veven sne.
Mätningar är gjorda med Lagerna monterade.

Den slår på MAG sidan (uppmätt 0.05mm Toleransgräns: 0.03mm)
variator(PTO) sidan (uppmätt 0.10mm Toleransgräns: 0.06mm)
Center av vevaxeln är ok. (uppmätt 0.05mm Toleransgräns: 0.08)

Går det fixa eller bara slänga/köpa begagnat?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Inga problem.

Åt vilka håll slår den? Om du ställer den med vevstakarna och vevskinkorna rakt upp och rakt ner, är slaget i topp och botten då, dvs lodrätt? Eller är slaget då i det vågräta planet? Förstår du hur jag menar? Blir slaget mindre om du klämmer ihop/kilar isär skinkorna på veven? Om så är fallet så är det ett lättare problem att lösa, genom att helt enkelt Pressa eller Kila. Faktum är att angivna toleranser inte är lika snäva då det kastar på detta sätt.

Om den kastar åt det andra hållet, dvs vågrätt, då är axeln vriden på tapparna. Då måste du lämna in den på en motorverkstad och rikta den. Det kan vara smart att lämna in den i båda ovanstående alternativ, man kan ju skada den om man inte vet hur man ska göra.

Hur som helst behöver du ABSOLUT INTE slänga den!!

Var bor du?

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Mätte som du sa... känns som att den är sne å alla håll å kanter dock.
Jag ska försöka jaga en motorverkstad här i söder bor i nordöstra smålands även här finns snö hehe.

Men jag har upptäkt ett annat problem nämligen en genomgående spricka i blocket.

Spricka2.JPGSpricka.JPG

Sprickan är inte stor men väldigt lång... Sitter på nedre blocket m.a.o "sumpen" Vid utgående axel för drivningen.

Några erfarenheter från att svetsa detta.. Är risken stor att det blir dåligt (tänker mest på insidan av blocket som verkar vara väldigt precisions "svarvat"

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Skaffa ett annat block inte värt att hålla på att svetsa och sedan borra om lagerbanorna. Kommer nog kosta mer än ett beg block i fint skick också...
Men veven brukar vara värt att kosta på om stakarna annars är i bra skick.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som Asker skrev, skaffa ett begagnat block. Om du svetsar blir det dyrt men dåligt...

heros1

Medlem
19 okt 2010
36
0
1
Ok grabbar då får vi ta å jaga runt bland sveriges snöskoter skrotar på måndag! tackar för alla goda råd!