Rotax 721cc ( Nu med bilder)

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Tja
Har som jag skrivit i tidigare tråd har jag en rotax 721cc, ja detta enl tidigare ägare i alla fall :cool:.
Lite problem har jag också så klart fått.
Skulle höra om man kan lista ut vilket märke och modell den kan vara på kolvarna.
Jo jag han inte mäta den innan jag åkte till jobbet, lyfte på cylindern men han inte mäta, tänkte om det finns någon märkning någonstans man kan läsa av?.

Jag läste i snowmobile, gammalt nr om en 721cc ( en borrad 670 som jag har) som tikka byggt, denna hade wicho kolvar som han svarvade ner på längden. Blir det till att mäta, mäta väga för att kunna räkna ut vilka kolvar som sitter i?
JO jag vet vad ni tänkter, fråga motorbyggare, jo om jag kunde skulle jag gjort det:rolleyes:
Någon Alf var det, ja och mer?? han skulle även byggt någon motor som var en trippel byggd av 1.5 800cc som han lät svetsa ihop bla?? Någon som vet vem det kan vara?

Mvh
 
Last edited:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Sv: Rotax 721

Här kommer bilder på kolvarna, nu kan det inte vara några problem för era duper mekaniker att räkna ut vad det är för pjäser.


Pilen vet jag vad den betyder, men D ett då?

Kolv isida nr måste ju kunna hjälpa till mängda.
09682 om det skulle vara otydligt.



Sist men inte minst denna symbol?


Detta måste ju säga allt för en rutinerad skotermek eller? :D
MVh Andre
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Skulle tro att det är part nr på kolven..

Har kollat runt lite, värkar vara en artic kolv ASSY heter dom, std till bla zr och zl som jag skrev..

Ändrar mig, ASSY står väl för Assembly.. : )

Fan vad jag svamlar såhär mitt i natten.. haha
 
Last edited:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Skulle tro att det är part nr på kolven..

Har kollat runt lite, värkar vara en artic kolv ASSY heter dom, std till bla zr och zl som jag skrev..
Ja du har nog rätt.
Jag han inte se det du skrev om artic kolv.
Då skulle man bara vetat vad det är för fabrikat så kan man köpa hem någon i reserv, för det kommer väl att gå en då man minst har tid. Man skall visst ha samma fabrikat på båda, har jag lärt mig i annan tråd:rolleyes:
Tack så mycket jockegubben:beer:

OEM betyder väl att det är original del?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Jo de är Affe som trimmat den motorn. Och ja troligtvis Arctic kolvar i den då den är borrad till 81mm eller mer (std 78mm har ja för mig) även byggd på en X motor från -00 dvs. den sista modellen av 670. Tror även de gick att köra med kolvar från T1000 men dom har lite annars komphöjd än 700 kolvarna.

Vet inte exakt va som sitter i den just nu då den är ombyggd å portad i några omgångar har om jag inte minns fel även testats sea-doo kolvar i den, dock har jag för mig den ville på att äta lite kolv för nåt år sen då jag såg den sist.

Gick då som ett skållat när den väl gick.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Ja det är uppfattat.
Höre pojkar, det snackas som specialla verktyg då man skall montera knasterna, var hittar jag ett sånt?
Jag vet inte av mig att jag sett nått då jag surfat runt hos dom vanlig hadlarna, typ rinab, skoterdelen
Mvh
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Till 720 används polaris 700 eller wildcatkolvar, det är nog en av dom.
Fodret blir för tunt så dom brukar inte bli så hållbara tyvärr, enda sättet att få det bra är att använda grövre foder.
Då kan man borra mer, tex 747 med seadoo kolvar.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Skruv mejsel?
jag har aldrig bytt kolv på en skoter ärligt talat, men jag har för mig att det stod någonstans att det var ett helvete. Var visst inte bra att bända dom heller.
Men då kör jag med mejseln då det blir dags:rock:

Nu fattar jag inte, är det inte i fodret man borrar?
Det trodde jag och då borde det i min tanke vara mer foder kvar om man borrar mindre dvs har mindre hål?
Men iof 747 blir väl bra häftigare. Men förmodligen inte billigare :mad:
Hm ( läste ditt ilägg igen) grövre foder då borar man upp cylindern först, aaa och pressar in ett annat foder a see
Mvh