Rotax 800 misständer och startar inte..

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
-07 Rotax 800 Powertech
Gnista på båda stiften, men startar inte utan misständer i avgassystemet..
Skotern stog på tomgång och stannade av sej själv, sen vill den inte starta..?

Nån som varit med om liknande och/eller har någon idé?

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag hade en Summit 800HO -05:a som jag lät gå på tomgången för att den skulle bli lite varm då jag startat den på morgonen och efter en stund dog den bara.
jag kunde visserligen få igång den efter en stund men då gick den väldigt dåligt. Det visade sig sen att den skurit på ena cylinder. Kolla kompen, så kan du ju utesluta det förhoppningsvis.

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Har nya kolvar, lager och packningar i hela motorn..
Har kört den 5-6 km efter renoveringen och den gick fint.

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Den är lika nu, svår att få igång, men väl igång så går den fint..

W

Wettainen

är den en xrs vi snackar om?
Har själv en likadan och igår så lät jag den stå på tomgång och så hörde jag att tomgången gick ner och så gick jag dit och börja pumpa på gasen och då avgassmällde den och dog. Fick dra några drag för att få igång den men tillslut gick den igång. Dock hade jag gammal soppa från vintern förra året inne i tanken och efter jag tankat den igår så har den inte gjort sådär nå mer.

Så gammal bensin kanske?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
fugerade det med ny bensin eller är problemet kvar.jag skulle tro att det är så att veven har vridit sig.plocka bort insugen och kolla om kolvarna går åt samma håll när ena kolven nått toppen.
är den nyrenoverad?

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Nyrenoverad, nya kolvar, lager, packningar,
veven är riktad och ihopsatt av verkstad, även motor ihopskruvad av verkstad.

Har ny bensin.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
då ska du se att veven vridit sig plocka bort bägge insugen och kolla på kolvarna hur det går så inte bägge går åt samma håll när den vänder.
Jag hade samma på min så dom som renoverade motorn fixade till den igen men jag har bara hunnit med 3 mil

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Tog lös stiften och satte ner 2 pinnar som jag kollade på mesans jag vred på variatorn, det såg bra ut.
Dom vände på rätt ställe..

Tändplattan och överslag då?

Den är helt död om man inte gasar, då misständer det i avgassystemet.
Dom få gånger den gått igång så går den ju fint, men ingen tomgång.

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Tog lös stiften och satte ner 2 pinnar som jag kollade på mesans jag vred på variatorn, det såg bra ut.
Dom vände på rätt ställe..

Tändplattan och överslag då?

Den är helt död om man inte gasar, då misständer det i avgassystemet.
Dom få gånger den gått igång så går den ju fint, men ingen tomgång.

Kan det inte vara lågfartsmunstcken som satt igen över sommarn? Då går inte alls eller knappt på choken med full gas.. Va så på min 800 iaf. :madgrin:

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Det jag har gjort med skotern hittills i förebyggande(har ej skurit):
Nya kolvar + nållager
Nya yttre lager + fett
Nya packningar
Nya Boyesen reeds
Nya BR9ECS stift
Nytt bränsle
Rengjort förgasarna
Kollade med 2st pinnar i tändstriftshålen att kolvarna inte går åt samma håll i samband med vändningen
Satt dit Orginal slutburk ist för Speedtech som satt där vid köp

Skoterns beteende:
Tjurig som fan att starta, tänder ej utan gas och choke
Misständer i avgassystemet med gas och choke, men startade igen ikväll efter ett tag..
var ute och åkte c.a 1km runt runt.. stannade, la i backen utan problem.. backade in i garaget.. stängde av... testade att starta och stänga av 3-4ggr utan problem.. sopade ut lite snö, testade igen.. då vägrar den starta igen.. misständer vid gas som tidigare..

tröttsamt....

på förgasarbryggan sitter en liten plastgrej med en kontakt + en slang till rave portarna samt en slang som sticker ner under insugen.. minns ej riktigt vart.. men såg nu att det finns en anslutning till för en slang.,... vart ska den gå? eller ska den inte gå nånstanns?

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
hmmm... komplös på båda cylindrarna..
nästan 2bar på ena cylindern och inte ens 1 bar på andra...
Vad kan det bero på?
snurrar variatorn med ett finger...

När jag fick igång skotern igår efter lite gnuggande på starten så fick jag lägga i backen utan bekymmer.. stängde av och startade några ggr... sen död och misständer igen..

Om det skulle va så att mina nya boyesen inte sluter tätt, borde det väl gå hålla för baksidan på förgasaren på den cylinder man kollar kompet på och få komp?

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Även om boysen är kass ska du ha kompression. Har du satt i fel kolvar, trasiga ringar glömt dra topparna, trasig toppackning, kolvarna fel väg?