Rotax, går dåligt på en cyl

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Någon som haft problem med att en cylinder bara går på höga varv?
Jag har svårt att starta den, sedan så går den som ett arsel tills jag fått upp den i 5-6000 så råmar den bara i väg och går som ett skott.
Jag skall lyfta top och cyl i veckan och se hur som ser ut.
Jag är rädd att det hänt något där.

Den flödade på båda cyllarna ett tag, hade loss båda förgasarna och blåste järnet i alla munstycken. Nålventilena verkade täta. Detta var igår.
Idag så startar den och som jag skrev surar nu bara på en cyllinder, startar ibland på den ena på höga varv.
Flyttade plats på förgasarna och problemet kvarstår.
Skall kolla kompet när jag kommer hem.
Tankar?

Mvh
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kompprov visar nog en hel del är jag rädd. Choke plungen på min hängde sig och jag fick då det problem du beskriver..

Du säger att du flyttat om gasarna och då blir ju tyvärr inte det aktuellt.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Min går inte heller så värst bra på låga varv men det är för att ett stift brukar paja jämt och ständigt men den brukar börja tända på bägge vid höga varv. Men det brukar lösas med ett stiftbyte sen går den som svedda fan igen. Och den är hårdstartad och tändstiften får olika färg fast den bara har en förgasare. Den surar nog på en cylinder.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Min går inte heller så värst bra på låga varv men det är för att ett stift brukar paja jämt och ständigt men den brukar börja tända på bägge vid höga varv. Men det brukar lösas med ett stiftbyte sen går den som svedda fan igen. Och den är hårdstartad och tändstiften får olika färg fast den bara har en förgasare. Den surar nog på en cylinder.
Problemet för mig är att det inte går alls på en cyll förutom då den kommer upp i varv, men då går den som bestatt igen:D
Gissar att det blir kolvbyte, minst:bawling:.

Någon som känner till någon bra 2t mek i umeå trakten, om det skulle bli aktuellt med horna eller borrning.
Annars är väl motormek i skeå bra?
Mvh
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Nu är det nya bud
Jag bytte packningar i den bensin pumpen för någon dag sedan, nu läker den inget och inte heller i hålet där uppe.
Jag gissar att hålet är en evakuering för om skotern dra upp bensin i vacumslangen skall den kunna läcka ut där, annars slutar kanske pumpen fungera. Jag har den där runda mikuni pumpen för två förgasare. Sitter tydligen i articat org, så nu sitter det artic packningar i :bawling: kanske därför det inte fungerar ;)
Byte även nålventil så det var nog en del i problemet då den surade så grymt.
Syntes tydligt i vacumlangen att den var sur då den drog upp bensin, nu fugerar det som det verkar bra. Den slutade att sura i alla fall.
Problemet nu är att den inte går på höga varv.
Kring 6-7000 börjar den gå ojämt. Står jag och tomgasar så låter det som den går ojämt. Om jag provkör så känns det som den plötsligt börjar gå på en cyl, då den plötsligt tappar kraft.
Ni säger nu öppnar rave ventilerna, hade i allafall lös dom också, dom var överaskande rena och gick väldigt lätt. lite bättre nu efter rengöring dock.
Får den bensin?
JA verkar så, jag flyttade nålen upp ettsnäpp i ett försök att ge den mer, skall prova i förmiddag och se vad som händer, men torrgasa lite i garaget i går kväll det verkade inte gett tillfredställande effekt:bawling:
Stiften var ju inte direkt torra vilket tyder på att den får bensin, men jag skall prova igen då den kvamnar att stänga av och titta på stiften direkt.
Tänkte att den kanske får förlite bensin nu då den slutat att flöda hela tiden:hmmmm:
Verkar vara gott om bensin in slangarna, lite bubblor där kan väl inte spela någon roll.
Mvh
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Tja ingen som har någon ide om vad de kan vara då jag kan pumpgasa upp till ca 5-6000 för att den sedan dör böööööb böööööö, över det.
Kan jag göra någon enkel bond manöver för att säker ställa att det inte blev nått helvete med bensin pumpen då jag byte packningar.
Mvh Andre
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
ja vet inte om det hjälper att flytta nålen iaf, det funkar ju bara till ca 3/4dels gas sen är munstyckena helt öppna, gå ner eller upp på huvudmunstycket isf..
testa pilla lite på choken och se om det går att varva upp den ?

Du har väl kollat insugsgummin mm så den inte får tjuvluft ?
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
ja vet inte om det hjälper att flytta nålen iaf, det funkar ju bara till ca 3/4dels gas sen är munstyckena helt öppna, gå ner eller upp på huvudmunstycket isf..
testa pilla lite på choken och se om det går att varva upp den ?

Du har väl kollat insugsgummin mm så den inte får tjuvluft ?
Jo skulle skrivit det, gummina och resten av motorna har sprutats med startgas.
Jo 3/4 gas, precis, men kollar man på den där mikuni bilden som cirkularar runt så står det ju 3/4 till fullgas. Tänkte därför att det skulle kunna hjälpa lite.
Det vore ju förjävligt om det var så att den får för lite pga att den flödade tidigare och fick därför nog.
Det är därför jag blir rädd att det skulle vara nått strul med pumpen. Lite luft i slangarna är väl ändå normalt, det pumpar ju bara bensin då den får inpulser från vacumslangen då måste det ju blir lite luft eller?
Har faktiskt provat att dra i choken under böööööet, gav ingen effekt:bawling: men var lite osäker om man kunde lite på det. Men det kan man så säkert :confused:
Mvh
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Det borde inte bli någon luft i trycksidan på soppapumpen eftersom du ska ha backventiler i den runda micunipumpen tror jag, satt då det i min. Vad e det för diameter på den? Satt det små runda plastmembran fastsatta med plastpluppar? Efter du fått bort första luften så borde ju den enbart suga soppa från tanken. Det kan ha blivit någe fel med soppapumpen även fast du repat den tyvärr.
Men du har väll kollat så den inte suger ihop sugslangen(mellan motorn och pumpen)?
Så den inte suger luft på sugsidan bränsle, du har klammer osv?
 
Last edited:

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Det borde inte bli någon luft i trycksidan på soppapumpen eftersom du ska ha backventiler i den runda micunipumpen tror jag, satt då det i min. Vad e det för diameter på den? Satt det små runda plastmembran fastsatta med plastpluppar? Efter du fått bort första luften så borde ju den enbart suga soppa från tanken. Det kan ha blivit någe fel med soppapumpen även fast du repat den tyvärr.
Men du har väll kollat så den inte suger ihop sugslangen(mellan motorn och pumpen)?
Så den inte suger luft på sugsidan bränsle, du har klammer osv?
AAAAa lite tips:D
Jag har inte försökt få bort luften i slangen mellan pump och förgasare, jag inbillade mig att det inte spelade någon roll, tänkte det försvinner väl i i gasaren bara:hmmmm2: Men det kanske jag måste ta bort då? tänkte liksom att det hinner ju ändå fylla på....
Plastpluppar eller gummi;) sitter det helt klart.
Vacumslangen suger inte ihop sig. Det skulle jag sett.
Jag får väl tabort luften och testa lite mer då.
Jo det är tyvärr så jag inte riktigt litar på pumpen.
Hrm :rolleyes: beställde beg pump och tändspole från skroten idag.
Jag tror inte tändningen är något problem, men desperationen närmar sig mer och mer.
Jag skall köra en 5 rengörning av gasaren + avluftning och se hur det går.
Sedan får jag prova den andra pumpen då den kommer.
Ingen annan som har nått tips.
Mvh
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jo skulle skrivit det, gummina och resten av motorna har sprutats med startgas.
Jo 3/4 gas, precis, men kollar man på den där mikuni bilden som cirkularar runt så står det ju 3/4 till fullgas. Tänkte därför att det skulle kunna hjälpa lite.
Det vore ju förjävligt om det var så att den får för lite pga att den flödade tidigare och fick därför nog.
Det är därför jag blir rädd att det skulle vara nått strul med pumpen. Lite luft i slangarna är väl ändå normalt, det pumpar ju bara bensin då den får inpulser från vacumslangen då måste det ju blir lite luft eller?
Har faktiskt provat att dra i choken under böööööet, gav ingen effekt:bawling: men var lite osäker om man kunde lite på det. Men det kan man så säkert :confused:
Mvh
Vad är det för bild ? har jag missat..

Är det inte så att det ändras från 1/4-3/4 dels gas ? borde ju vara så rent logiskt ?
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Hm
Bilden ja, en bild där det står schematiskt beskrivet vilka munstycken som arbetar i vilka segment av gas.
Var hittade jag den då, måste ju varit här någonstans??.
När jag sätter mig vid rätt dator skall jag skicka den till dig.
Mvh Andre
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
AAAAa lite tips:D
Jag har inte försökt få bort luften i slangen mellan pump och förgasare, jag inbillade mig att det inte spelade någon roll, tänkte det försvinner väl i i gasaren bara:hmmmm2: Men det kanske jag måste ta bort då? tänkte liksom att det hinner ju ändå fylla på....
Plastpluppar eller gummi;) sitter det helt klart.
Vacumslangen suger inte ihop sig. Det skulle jag sett.
Jag får väl tabort luften och testa lite mer då.
Jo det är tyvärr så jag inte riktigt litar på pumpen.
Hrm :rolleyes: beställde beg pump och tändspole från skroten idag.
Jag tror inte tändningen är något problem, men desperationen närmar sig mer och mer.
Jag skall köra en 5 rengörning av gasaren + avluftning och se hur det går.
Sedan får jag prova den andra pumpen då den kommer.
Ingen annan som har nått tips.
Mvh
Om du inte får bort luften på trycksidan så indikerar det att du har för dåligt flöde från pumpen.
Jo, luften som kommer ifrån slangarna försvinner i förgasaren om du har bra flöde från pumpen.
Det symptom som du beskrev längre upp e precis som om du får tomma förgasare efter en stund alltså du har fel någonstans mellan förgasare å tanken. Har du någon primer? Det vita korset kan ha microskopiska sprickor och hål i sig som kan ställa till problem. Har du tittat till packboxarna någon gång på den?
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
LYNXX nå är det väl förbannat, att du inte kunde säga det tidigare;)

Jag har nu satt slangklammer hela vägen från tanken. Direkt verkar luften försvinna ur bränsleslangarna( ja då den har startat).
Det verkar som det har varit boven.
Fy fanan vilken roookie man är.
Skall ut och prova skarpt imorgon och se hur den går nu under belastning. Verkar som den går bra då jag är i garaget och torrgasar.
Jag hoppas du förstår ironin i mitt skäll :beer:
Tack för hjälpen.
Hoppas att jag slipper skriva i denna tråd nu igen:cool:

Mvh
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
muahaha... :aetsch: Ja nog får du skälla på mig med och utan ironi om du vill men hälls med. ;) Hoppas det löser sig då å ut å kör skiten ur skotern...:rock:
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
:bawling::bawling::bawling::bawling::bawling:
Säg den lycka som varar för evigt.
I mitt fall varade den inte speciellt länge.
Som jag skrivit tidigare, så gick den ganska bra eller hur bra som helst i garaget i förgår.
Har nu provat köra ute.
Nu visar det sig att det går inte så bra under belastning som i garaget.
Jag kan pumpgasa upp till runt 7000 och då kontinuerligt, ja i alla fall då jag matar runt kvarteret. Men kommer jag över 7000 dvs ger pluggen i några meter tar det kanske 2sek så böööööö böööööar den. :hmmmm:
Jag har svårt att tänkte mig att det är annat än för lite bensin.
Hämtade den "nya" dvs beg pumpen på posten. Satte dit den ingen skillnad. :bawling: , ja det finns visserligen en chans att båda pumparna är trasiga, men jag väljer i detta skede att utgå ifrån att dom fungerar, då symtomen är identiska.
Resultatet efter lynxx tips då jag klamrade slangarna till och från bensin pumpen gav då att luften i bensinslangarna försvann och den varav ca 2000 varv mera.
Då filtret har bensin, slangarna från pumpen och är fylda med bensin och endast riktigt små luftbubblor mot för tidigare så räknar jag med att förbrukningen till förgasarna är ok.
Så kvarstår frågan, varför får inte motorn bensin.

Skit, ja visst men jag har ju för faan haft isär dom 100gggr , näe okej:rolleyes: men det känns så..

Skulle det kunna vara för lågt bestyckad på hörfarts munstycket?
Då det bara är på höga varv som problemet uppstår:(
Men kommer det så distingt? känslan i skotern är som den börjar gå på en cyl, bbböööööööööö böööö, ja ni vet;)
Men den gick ju tidigare innan på dessa säger ni då.
Jo visserligen, men det var innan jag bytte nålventilen som var helt slut,
KAN:hmmmm: det varit så att den flödade så mycket att den gick med för små munstycken innan och nu får den plötsligt för lite bensin :hmmmm2:

KAN det var att efter jag varit och bröte lite i bläcken som flottören ligger imot så nålventilen stänger tidigare, är nu så böjda att pumpen inte hinner fyllas på innan motorn behöver bensin.
Har försökt ställa tillbaka detta, enl handlaren i vännes skulle bläcket ligga horisontellt med förgasaren om man håller den uppåned.
Mvh
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Min gissning är att du söker fel i fel ände. Antingen har du en trasig kolv, eller en trasig vevaxeltätning, eller en trasig stator, tändspole, cdi, tändkablar, spricka i tändstift eller nåt annat fel. Du har gjort så mycket i förgasarna nu (verkar det som), så du BORDE ha fått en förbättring, eller iallafall en försämring vid dina justeringar.

Kompprov räcker inte, du måste SE kolvarna för att kunna utesluta det felet, om du inte redan kollat det...
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Fick lite info igår ang. dom 721cyl du har. De är inte "bara" att sätta i zr 700 kolvar i dem tydligen så du bör kolla upp en del saker på den om du ska byta kolvar nångång. Kan ta det lite mer ingående på msn nån dag.