rotax slidmatning hjälp

påb65

Aktiv medlem
25 nov 2011
60
0
6
ljusne
tack för svaret undrar om det är vanligt dom har koplat bort oljetanken
och måste man riva motorn
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som Triple800 skrev, så har mässingdrevet gått.

Ja, du måste riva motorn.

En viktig fråga du måste ställa dig är: Varför har drevet gått? Är slidskivan helt intakt, eller har den nån skada som tyder på att den hakat fast i nåt? Kolla det noggrant innan du monterar ihop motorn igen...

Edit: Är oljetanken borttagen? är den ersatt med nån liten behållare, eller är slangarna pluggade? Man får inte ta bort den helt och hållet och plugga slangarna, då har man ingen smörjning till lagrena på vattenpumpsaxeln, som för övrigt det nyss omtalade mässingdrevet sitter på... Om dom lagren skär, så går drevet, och slidskivan stannar... :eek:h:
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vill minnas man var tvungen att ha en lite oljebehållare ändå just för att smörja de där drevet när man kopplade bort oljepumpen. Tror de räckte med att koppla den slangen till en liten behållare som man sätter högre än anslutningen i blocket.

Så om inte de sitter nåt sånt kan du ju ha felorsaken redan där.
 

påb65

Aktiv medlem
25 nov 2011
60
0
6
ljusne
dom har pluggat slangarna om jag vrider på drevet som sitter ut i änden på slidaxeln så snurrar skivan ett halvtvarv sen tar det stopp men drar jag lite i start snöret så går skivan resterande hava varvet utan problem men undrar om det är värt att renovera en så gammal motor som 93
har ingen erfaren het av skotrar
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ska du använda maskin lär du väl laga den, om inte.. Släng den.
93 är ingen ålder på en annars fräsch motor.
 

påb65

Aktiv medlem
25 nov 2011
60
0
6
ljusne
ok då undrar jag om någon kan tala om för mig vad det skall vara för komp i min motor om är en 670
sitter i en mach 1 ska det vara dubbla pipor på den wm 44 or