RS Venture TF och pulkadragning

Roek

Medlem
12 aug 2010
8
0
1
Bohuslän/Dalarna
Har tittat på en RS Venture TF och funderar på hur den är att dra tung pulka med, blir säkert 2 vuxna och packning samt ett par vuxna på skotern när man är hela familjen som skall ut. Har fått lite synpunkter på modeller med bredare matta och hög/låg-växel om man skall köra tungt. Har även fått synpunkter som säger att det är inga problem med en RS Venture och tung last. Vore kanon med lite synpunkter från någon som har erfarenhet.

Roek

Medlem
12 aug 2010
8
0
1
Bohuslän/Dalarna
Låter bra. Hur fungerar det i terrängen med lössnö, räcker det med 40 cm-matta? Motorn känns ju rejäl om man tittat på specen så kraft lär ju finnas.

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
På TF är det vanlig 38 cm bred, 384 cm lång matta. Lössnökörning är inga problem, när man kör själv märker man inte att det är en touringskoter. Går riktigt bra så länge man håller farten uppe och stannar kvar på skotern. :D Har faktist kört med två pers på i lössnö och det går framåt även om den blir lite tippkänsligare. Kan ju dock inte rekommendera något hängandes på draget där det inte är uppkört...

Motorn är ju inte lika rapp som en tvåtaktare, vilket man får ta eftersom den är billigare i drift. Saknar min gamla SRX 700 med ca 140 tvåtaktskusar ibland, riktigt samma spetseffekt har inte en Venture fyrtakt. Dock har man grepp med mattan i denna skotern, till skillnad från den lille 38x307 på min SRX.

Roek

Medlem
12 aug 2010
8
0
1
Bohuslän/Dalarna
Tack för feedbacken, det verkar inte vara några problem med en TF och pulkadragning som det verkar då, låter bra. Det kommer att bli ledkörning med pulka primärt och lite friåkning utan pulka för min del. Letar så ny skoter som möjligt så man undviker problem i början, med huga vad dyrt det är...

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tack för feedbacken, det verkar inte vara några problem med en TF och pulkadragning som det verkar då, låter bra. Det kommer att bli ledkörning med pulka primärt och lite friåkning utan pulka för min del. Letar så ny skoter som möjligt så man undviker problem i början, med huga vad dyrt det är...
Jag har en 2005:a med 500 mil på mätaren, inga problem alls fast det är första årsmodellen. Väldigt lite ändras och skillnaden mellan årsmodellerna är inte så stora att det är värt så mycket mer pengar. Satsa på en med relativt låga mil så är det lugnt. Låter som en Venture TF är en mycket passande skoter i ditt fall! :)