Har en RS Viking -06 som har haft mystiska elfel av och till. Nu inför säsongen var den stendöd fastän batteriet var fulladdat. Efter många timmar med näsan i elschemat och under huven med mätinstrument kom jag fram till att det måste vara avbrott/dålig kontakt i kabelstammen. Hittade felet i kabelstammen som går fram till laddregulatorn/huven. Ca 20 cm från slutet sitter en skarv på både jord och 12V som är undermåligt gjorda från fabriken. 12V kablen hade "ruttnat" och var spröd. Kortis? Efter att jag åtgärdat problemet startar den och går fint men displayen/hastighetsmätaren har lagt av. Den startade upp i 5 - 10 sekunder och blev sedan svart. Allt annat verkar fungera men displayen är död förutom helljuslampan som lyser. Den blåa heljuslampan lyser när halvljuset är på och släcks när helljuset tänds!!! Jag har mätt och har spänning (12v) till displayen i kontakten ( i matningen) som sitter på baksidan på displayen.
Är det vanligt att displayerna går sönder? Känns som att det har gått troll i elsystemet :-(!
Är det vanligt att displayerna går sönder? Känns som att det har gått troll i elsystemet :-(!