RS Viking, lika dåliga som ryktet säger?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Hola!

Har blivit skogsägare och kommer behöva dra timmerdoning lite då och då. Idealet hade väl varit att få tag på en Yeti 59 med 600 ACE-motorn men ska man ha en sån med någorlunda måttliga mil är dom ordentligt dyra.
Maskiner som verkar ha något beskedligare prislapp är Yamaha RS Viking men då har dom ju ett rykte att vara i princip helt odugliga.... men stämmer det?

Så är det någon i faggorna som kört en sådan i lite arbete? Hur funkar dom? Är den tillräckligt lågt växlad eller går den "tusentusen" även på lågen? Är det samma mattdimensioner på alla årsmodeller? (längd och bredd alltså) Ser att kring -17 kom en PRO-version, vad skiljer? (är det att den har kylare och fläkt?) Är det några andra årsmodeller större ändringar kom man ska ha koll på?

Jajja, ni fattar, hur funkar den om man ska jobba med den helt enkelt?

Lekmaskiner har jag, det är en ren arbetsskoter jag är ute efter.

Reactions: suregom

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Kört en hel del Viking i mina dagar. För länge sedan som mer eller mindre vardagsskoter när jag jobbade på Svalbard. Nu några svängar per säsong med ledunderhåll. Kör mycket hellre Viking än både Titan och 59 som också finns att tillgå. Absolut inte en dålig skoter, stark som en björn och komfortabel att köra hur långt som helst. Men absolut den väger som en flodhäst så man beger sig inte på något äventyr ospårat med sladden baki då får man gå hem 😅 Men har man trampat spår före så stoppar inget den.

Dålig koll på dom senare årsmodellerna, nuvarande är -15 och ingen större skillnad mot -09an jag körde på Svalbard. Nöter slides till förbannelse som alla Yamaha men kostar man på Dupont så är det problemet borta.

Reactions: JAAG

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Kört en hel del Viking i mina dagar........
Ok. Vad vikten anbelangar så är ju inte en Yeti någon fjäderviktare heller. Kör man fast skottar man, backar och tar om, man lyfter inte :D
Vad man hört mest är att dom inte går alls i lössnö men jag tänker att det borde gå fixa... För man måste ju köra upp spåren också men då är ju doningen kvar hemma.
Däremot så sa kollegan i går att flera han känner som haft fyrtaktsvikingar sålt dom fort då dom haft mycket problem, bl.a elfel??

Apropå slides i allmänhet men boggi i synnerhet, på bilder på något senare årsmodeller, bl.a en 2017 Pro-modell, ser det ut som att den inte längre har Pro Action-boggin längre utan något som ser ut som vilken annan boggi som helst. Vad har du för boggi på 2015?

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Nej det är inte Pro action i skoterklubbens. Möjligt att dom är bättre då för jag tycker inte den går så dåligt i snö. Men absolut att 59 tar sig bättre ospårat. Men jag drar hellre med vikingen alla dagar i veckan ändå.

Okej. Klubbens har hittills gått problemfritt förutom ett startrelä. Det är väl det enda vanliga elfel jag känner till på Yamaha.

Reactions: JAAG