Rulleåkning? Släppa på nån rem?

Shrunkbowl

Medlem
1 jul 2014
16
0
1
Hälsingland
Hejsan, pratade med en kille om skotrar förut och han sa att jag skulle testa att släppa på någon rem och testa om min Lynx Rave 800 gick på rullen?
Vad för rem menar han? Vad ska jag göra för att den ska gå på rullen? :eyebrows:

Har drevat ner den 2 kugg. Är i övrigt en Lynx Rave 800HO 2004.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Misstänker att han menar balataremmen som reglerar hur mycket främre delen av boggin tillåts åka ner.

Men en Lynx 800 med okopplad boggi brukar inte behöva några direkta hjälpmedel för att skicka upp skidorna i luften.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Vad har du för matta?

Till och med Min gamla enduro 600 sp som jag hade för massa år sedan stod ju rakt upp när man ville oavsett om det var hårt eller löst i snön, så låter konstigt om du ska måsta börja justera om boggien för att få upp en rave 800 på rullen.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
På med 44mm matta och ett variatorkitt sedan åker du rulle garanterat, att släppa på/ta bort balataremmen är ren idioti. Utan rem blir skotern okörbar och du kan när som helst slita sönder mattan med boggieskenorna.

Shrunkbowl

Medlem
1 jul 2014
16
0
1
Hälsingland
Vad har du för matta?

Till och med Min gamla enduro 600 sp som jag hade för massa år sedan stod ju rakt upp när man ville oavsett om det var hårt eller löst i snön, så låter konstigt om du ska måsta börja justera om boggien för att få upp en rave 800 på rullen.
Har monterat en 38mm matta från en Lynx Rave 600 -07
Liknar en Ripsaw 38mm.
Går i tankarna att köpa en 44 om de passar, vad ska variatorn stå på?

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
max-varvar den rätt så är den bra till.. man rekommenderar click 3, men om du ändrar till click 2 och den fortfarande orkar varva ut så har du vunnit mer acc, den växlar på mer ju lägre siffra. Det brukar skillja ca 200 varv / click. Kom ihåg att ändra alla. Skruva inte bort muttern helt, spara nån gäng så inte den ramlar ur variatorn medans du ändrar. (Centrifugalkraften fixar att trycka ut rampen till nya läget efter du ändrat.)