Rx-1 frågor..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Provkört min nyblivna trotjänare lite idag men hängde upp mig på några saker..

1. Lyser en röd varingslampa på displayen..?

Vad är det för något?

2. Vart sitter oljestickan :hmmmm:

3. Den ryker ganska så mycket, kan ev. vara för att jag aldrig körde den riktigt varm, körde kanske 5min bara..!

//Rasmus

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
1 Om lampan lyser när skotern är kall,så är det varmkörningsläget.(slocknar när det är klart att köra iväg)
Om lampan lyser fast skotern är varm så ska den åtföljas av en symbol i displayen som visar på "felet" ex:överhettning,låg bränslenivå mm.
2 Oljestickan sitter i påfyllningslocket till oljebehållaren och har en kontakt med 2 kablar.
3 Lämnar jag obesvarad,då jag inte vill gissa.

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Själva lampan är bara till för att fånga din uppmärksamhet.
kolla efter en "fel" symbol i displayen

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nu var det ett tag sen jag såg en rx display,men vi provar:
Du ska ha 3 lampor(dioder)i varvräknar tavlan:
1 blå lampa för helljus.
2 "röd" lampa för varmkörningsläge(ska slockna när motorn är ca +20 grader.
3 "röd" lampa som talar om att något är fel(databoxen gör en koll på hela systemet vid varje start)
Vid ett hittat fel åtföljs lampa 3 av en symbol i displayen där du har hastighets/tankmätaren.

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Databoxen har hitta ett värde i diagnossystemet som inte stämmer.
Har du hittat nån symbol i övre kanten på digital displayen ex:motor,bensinpump,termometer?
Har du lite bensin i tanken så att den står på reserven,så varnar systemet för det också.

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Provkört min nyblivna trotjänare lite idag men hängde upp mig på några saker..

1. Lyser en röd varingslampa på displayen..?

Vad är det för något?

2. Vart sitter oljestickan :hmmmm:

3. Den ryker ganska så mycket, kan ev. vara för att jag aldrig körde den riktigt varm, körde kanske 5min bara..!

//Rasmus

1 är precis som förklarat. Den lyser liksom om det är något fel, oberoende av vilket. Sen ska displayen visa vad det är för fel (vet inte om den varnar om någon annan lampa är trasig?)

3. Uhm, förstår inte hur du skulle kunna gjort för att inte köra den varm. För den har ju annan tändning sålänge kylarvätskan inte har rätt temperatur och då ska den inte varva upp även om du trycker på gasen, och gör den det ändå så skjuter du garanterat stiften (been there done that).

Vill inte ge mig in på en gissningslek jag heller eftersom det kan bero på en hel del olika saker. Men har svårt att tro att det beror på att den inte är varmkörd.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tror hans är en maskin från USA men jag kan ha fel. Och då är inte 04 så givet. Han får kolla med chassie nummret.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
3. Uhm, förstår inte hur du skulle kunna gjort för att inte köra den varm. För den har ju annan tändning sålänge kylarvätskan inte har rätt temperatur och då ska den inte varva upp även om du trycker på gasen, och gör den det ändå så skjuter du garanterat stiften (been there done that).

Vill inte ge mig in på en gissningslek jag heller eftersom det kan bero på en hel del olika saker. Men har svårt att tro att det beror på att den inte är varmkörd.
RXen ryker ganska mycket vattenånga tills hela avgassystemet är varmt.