RX Warrior säckig fjädring

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
Hejsan.
Jag inbillar mig att min "pappa" dämpare i boggien har fått spel.

Följande är scenariot:
Skotern är ombyggd med -07'ans mätare samt en Öhlin elektrisk dämpare. (Monoshock)

Obelsatad säckar boggien ca. 8-10 cm från översta läget. D.v.s. den sjunker 8 cm obelastat.
Sedan finns det bara kvar ca. 5 cm arbetsväg på dämparen innan den slår i botten.
Spänner jag förspänningen blir skotern som ett järnspett.
Viktförskjutningsstaget är i mittenläget...

Skall det vara så eller är det nått vaj med dämparen?

//Andreas

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Prova ändra viktförstjutnings staget, kolla även att dämparen sitter som den ska, annars e det nog bara snacka med din återförsäljare, ev kanske dämparen behöver shimsas eller renoveras

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
Jag har hört att vikt...staget har en tendens att gå sönder, men hur?

Vad som händer är att den säckar ca 10 cm, och sedan blir den stabil. Jag kan med förspänningen spänna upp så att skotern blir stel som ett järnspett.

Förklarar fenomenet närmare här:
De översta 10 centimetrarna är i princip ofjädrade, efter 10 cm, så verkar det som att viktstaget slår i och den blir hur stabil som helst, är det så viktstaget fungerar?

Kanske måste spänna upp staget, men jag vill ha lite flex så man får upp skotern inför t.ex. dikespasseringar så inte den dyker rätt ner i diket - Det blir liksom tvärstopp annars. :)
Men har å andra sidan ingen nytta av att vandra omkring på vändrullen på hårt spår...

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Låter som det är dags för renovering av dämparen. För jag antar att du inte har något felmeddelande gällande dämparen.

Om den tappar kontakten med styrenheten så blir den lite halv rolig, har precis fått kabelbrott på min dämpare.... mjuk och djävlig blir den. Funkar fint i småguppen men dom stora blir inte alls trevliga. Sen sätter den sig rätt så mkt också.

Den korrekta inställningen är. Olastad X cm, lastad Y cm (med förare utrustning mm)
x-Y = ~40-45mm.