Rx1 max varvtal

Crille81

Medlem
15 jan 2012
10
0
1
Hej! Har lite funderinga angående maxvarven på min
Rx1 2003 ca 500mil. När jag drar på allt som går så varvar den bara ca 9200rpm. Jag har hört att det bästa vridet ligger på 10500rpm.
Min fråga är. Är det någon här som vet vad det kan vara för fel när den inte varvar upp till 10500rpm. Kan fjädrarna till variatorn vara slut?

Allt ska vara orginal vad jag vet. Remmen ligger kanske lite lågt i sekundärvariatorn men innom felmarginalerna. Kanske 0,5mm under kanten.
Ska vara ca 1,5mm över tror jag.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Den bör varva mellan 10200-10500 vid full mutter, dvs borde hoppa upp mot 10000 direkt och sedan sakta öka mot 10500.

Gammel-RXWarriorn min gör det ännu och den har 2000 mil på nacken och inget är bytt i variatorerna de senaste 1500 milen då jag kört med Heavy Hitters vikter.

Kanske remmen, men 500 mil borde inte döda en rem. Har du mattan för hårt sträckt så den går tungt?
Vad har du för hastighet då du håller stumt på hårt underlag en stund?
 

Crille81

Medlem
15 jan 2012
10
0
1
Jag provade på en sjö med hyfsat bra underlag. Håller stumt från stillastående till 140 knyck och
är stadig runt 9200rpm.
Mattan snurrar lite på lätten om arslet är upphissad så tror inte den är för hårt sträckt.
Hittade remmrester i kåpan så den har nog förra ägaren bytt.
Jag har lossat och rengjort sekundärvariatorn.

Jag hade tänkt slänga på Heavy hitters vikter på min men ville få bukt på varvproblemet först.
Eller så löser det sig när jag byter vikterna?

Är du nöjd med Heavy hitters vikterna?

Är dom svår att ställa in?
 

Crille81

Medlem
15 jan 2012
10
0
1
Sv: Rx1 max varvtal
Jag provade på en sjö med hyfsat bra underlag. Håller stumt från stillastående till 140 knyck och
är stadig runt 9200rpm.
Mattan snurrar lite på lätten om arslet är upphissad så tror inte den är för hårt sträckt.
Hittade remmrester i kåpan så den har nog förra ägaren bytt.
Jag har lossat och rengjort sekundärvariatorn.

Jag hade tänkt slänga på Heavy hitters vikter på min men ville få bukt på varvproblemet först.
Eller så löser det sig när jag byter vikterna?

Är du nöjd med Heavy hitters vikterna?

Är dom svår att ställa in?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hur mycket är sekundären förspänd till? Skall vara 60 grader, dvs 3+3
Du kan prova med 70 grader, dvs 6+1. Kör inte med för mycket förspänning då fjädern kan "bottna" eller vad man nu skall kalla det.

Angående Heavy Hitters, supernöjd. Köpte Fett Bros Max Acceleration kit.
Dock så blev maskinen helt hysterisk med deras rekommendationer, rolig på ett sätt, men helt hysterisk. Blev mer en dragracingmaskin än en skoter som går att göra med.

Ganska enkelt att justera om och varje gram gör +-200 varv om jag kommer ihåg rätt, sedan ändrar du hur mycket variatorn skall klippa till med att montera vikterna olika långt ut på vikten.
 

Crille81

Medlem
15 jan 2012
10
0
1
Sekundären är förspänd till 60 grader. Hm, är lite fundersam. Varför ska man kunna ändra spänningen på sekundären?
Är det när fjädern börjar bli slut eller finns det någon anna anledning till det?

Jag får väll prova spänna sekundären till 70 grader och kolla innan jag ger mig på variator kittet.

Tack för hjälpen mvh christian
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nix, har inget med att fjädern blir slut och man skall spänna mer. Du ändrar lite på karaktäristiken på växlingen, samt om förspänning är för liten så ökar risken för remslir, sämre backshift.

För mycket förspänning är heller inte bra.

Min sekundärfjäder är aldrig bytt på de 2000 mil som skotern hittills färdats, och den varvar fortfarande drygt 10000 vid full mutter.

En annan orsak till att den inte varvar mer än drygt 9000 kan också vara något motorfel. Mindre pulver gör att den inte orkar upp.

Är gasarna synkade? Det som kommer från fabrik är som ett lass skit, nästan.
Du behöver ej någon synkutrustning, bara ta lös hela förgasarpaketet, håll upp dem mot solen (eller annan stark ljuskälla). Kika på springorna vid spjällen och justera springorna lika. Du kan behöver justera tomgången temporärt för att får det exakt.
Ha maskinen upplyftad då du startar så inte den får för hög tomgång.

När du har lösa gasarna, kolla luftskruvarna så de står lika.

Passa också på att kolla så nålarna är i mittersta läge, kolla också bälgarna så de är hela. Slarva inte bort lilla o-ringen som är under varje plastlock på gasarna.

Du kan också provmäta TPSen när du lika håller på. Kommer inte ihåg exakta värdet den skall ha.

Var noga med att få gasarna på plats då du monterar det. ta med fördel upp locket på luftburken så du kan känna att alla trattar sitter på ordentligt. Detsamma gäller att kika ordentligt så allla insugsgummin sitter på plats.

Vill du ha lite mer pulver så kan du montera ECP filterkit, enligt bänk ger det ca 7hk på topp och ca 15 på mellanregistret.
Har man heavy Hitters så är det enkelt att vikta på lite då den orkar att man lastar på mer på mellan/topp.

Hade det på min maskin men det ligger på hyllan just nu då jag tycker att hustrun inte behöver ha det på RX Warriorn.