RX1 Warrior -04 Bra eller dålig?

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Hej

Funderar på att köpa en Warrior -04 men har lite funderingar om den.
Den är kompletterad med extrakylare som jag förstått är ett måste men undrar lite om den passar mig kan väl också nämnas att jag är välmedveten om det är en tung skoter.
Det jag vill ha är en skoter som jag kan koppla på pulkan och ta familjen på en tur men samtidigt vill jag ha en skoter som det är lite klös i så när andan faller på för lek och bus skall detta även funka, gillar även bus utanför spåret och i fjällen. Ge mig lite feedback om skotern ni som har eller haft en inte ni som TROR att det är si eller så;) . Vad kan man räkna i bensinförbrukning runt 2L/milen eller??

Tack på förhand
Daniel

CARL-ARNE

Medlem
6 mar 2006
8
0
1
Hålland
RX Warrior

Hej!
Har en svart Warrior -04 som jag köpte ny i dec. -03. En underbar maskin med mycket klös i.
I dagsläget har den gått 695 mil utan några bekymmer. Har servat den en gång per säsong.
Den är utrustad med ställbara Öhlinare runt om och trimavgassytem. Grymt ljud.
Bränsleförbrukning vid hårdkörning är 2 l/mil.
Gillar att ligga och bränna efter leder så Warriorn är preparerad därefter. Har aldrig blivit frånåkt.
Bl.a. så har jag ställt momentstagen mitt på röda fältet. Har även sänkt rollcentrum fram och därigenom fått Warriorn mera neutralstyrd i långa fullfartsböjar.
Har även lärt mig att utnyttja motorbromsen före böjarna och tycker att jag därigenom får bättre flyt i körningen.
Bra att din är utrustad med extra kylare.
RipSaw originalmattan är helt suverän.
Ha det!
Carl-Arne Bengtsson

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Warrior 05

Hej.

Jag kör en röd 05 warrior som köptes ny förra säsongen, har avverkat 200 mil utan bekymmer och har bara gott att säga om den. De e ju så här att när man bestämt sig för att köra maskiner i den här divisionen så är man oxå oftast väldigt medveten om vad som gäller, orkar man inte hantera en radfyra på nästan 150 hästar ska man kanske hålla sig till annat.

Har optimerat maskinen lite men de gör den bara roligare,
de sitter en Maxximumpipa och ett maxx varikitt ...... bra om du vill ha lite extra hästar i backen,
kör oxå med Dial a jet och separata unifilter.... gasresponsen blir påtagligt bättre och du har ännu fler hästar i mellanregistret.

Har heller aldrig blivit frånåkt, om man kör race på bana med löst underlag då blir du frånåkt pga mattspinn men har du fast underlag då lämnar du nog de flesta bakom dig.

med bestyckning ovan så drar den ca 1,8 - 2 vid bus å ca 1,5 långtouring

var inte rädd för att justera å prova fram just dina inställningar då blir du oxå nöjd med både variator å fjädring.

kylare e bra då de e varmt jag har monterat och de funkar perfekt

Lössnö och utanför led, inga problem då du har mycket bra matta och kraft så de räcker,

Nått negativt....?
De skulle va skidorna då dom kunde fått vara bredare med högre köl, men de e inget direkt problem annat än när du e ute i djup snö

Ha en fin skotervår,
Conny

6 mar 2006
6
0
1
RX warrior-04

Har en sådan som har gått 80 mil och undrar var man hittar en extra kylare samt var den placeras? Senast igår var vi och körde ca: 8 mil. -20 gr. Ingen passagerare samt led med lös yta och ändå gick den varm 10 ggr. Är det normalt?

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Nej det är inte normalt att den gör så, extrakylaren hittar du längstbak i den "förlängda" matt tunneln där ska det sitta ett stort kylelement standard endast ett rör! För övrigt så tack för svaren jag köpte den!

MVH
Daniel

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Smalbandsbolaget skrev:
Har en sådan som har gått 80 mil och undrar var man hittar en extra kylare samt var den placeras? Senast igår var vi och körde ca: 8 mil. -20 gr. Ingen passagerare samt led med lös yta och ändå gick den varm 10 ggr. Är det normalt?
Kolla kylvätskan, på vissa maskiner så har någon klåpare fyllt i koncentrerad kylvätska. Inte bra.

Annars så kan du prova lufta systemet. Hissa upp bakändan och lossa på skruven i röret där bak.

Min har endast gått varm vid långsam körning på våren, speciellt om man sliter en kälke efter sig. Efter extrakylaren monterades försvann även de problemet.

Kört 800 mil med min -04 Warrior, och är som alla ovanstående mycket nöjd med den. Speciellt efter v-kitt + ECP.

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Och nu vet jag svaret på min egen fråga efter att ha köpt den och idag averkat ca8 mil så kan jag bara säga FY F-N vilken skoter varför varför varför har jag inte köpt en sådan här tidigare.....ja jag kan bara säga till alla KÖP en NU!!!

//D

Yamaha_4_life

Aktiv medlem
15 mar 2006
50
0
1
I Lössnön :) I mellansverige
Haha

Har en i familjen vi oxå:D
Är så j*vla kul! men backväxekn kuggar över ibland:( och det är ju inte kul...
äre nån som vet vad man ska göra?
men men man åker ju som sagt frammot med tummen i ett fast grepp om styret;)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Huh, kuggar över? Antar att att du kollat kedjesträckningen (den borde rappla på kedjan även framåt om den är för slack)

Mest troligt så måste du justera länkaget. Antagligen så drar den inte över drevet ordentligt då du langar i backen.

Lossa staget till länkaget, du skall inte ha någon spänning alls i staget som går till växelföraren på kedjehuset då du har i framläget.

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
..RX vs SRX

Ville bara nämna att för varje meter jag kör min RX trivs jag mer med den.
Jag skulle inte gå tebaks till 2-takt.

Och nu blev det ca. 100 mil i helgen, och det är mången meter det.. :)

Yamaha_4_life

Aktiv medlem
15 mar 2006
50
0
1
I Lössnön :) I mellansverige
Mikael_N skrev:
Huh, kuggar över? Antar att att du kollat kedjesträckningen (den borde rappla på kedjan även framåt om den är för slack)

Mest troligt så måste du justera länkaget. Antagligen så drar den inte över drevet ordentligt då du langar i backen.

Lossa staget till länkaget, du skall inte ha någon spänning alls i staget som går till växelföraren på kedjehuset då du har i framläget.
Tack ska kolla det:)
men jag TROR att det kan vara växelföraren det är fel på... jag kolla på yamaha och dom säger att det ska vara en 27mm distanstapp som föser men på min är den bara 22mm så jag ska byta den och se om den hamnar i rätt läge nu... ska passa på och kolla kedjan oxå för säkerhets skull

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
hmm riktigt så många mil har jag inte hunnit med men ca 35 mil har det dock blivit och på dessa har jag snittat 1,55L men då har man ju som nybliven ägare haft gasen fastmonterad i ett läge, herrejösses vilken skoter detta är SUPERNÖJD. Åker till fjälls nästa helg men hör att det är väldigt dåligt med snö i Kvikkjokk´s trakten hoppas det kommer ett sju helsikes väder före det :)

Ha Dé
Daniel