Hej!
Ny på forumet och tänkte kolla med er duktiga grabbar och tjejer om någon har en susning på detta problem.
Var ute o åkte långt hemifrån och märkte hur skotern började låta som fan och tappade samtidigt orken. Öppnade huven och märkte att grenröret spruckit isär i mitten cylindern. På grund av det långa avståndet hemåt var det bara att fortsätta köra trots låg effekt och dån.
Den blev slöare o slöare, till sist när jag kom hem så gick den knappt framåt. Jag antar att den surade ner sig pga fel avgastryck, och därför gick som en kratta.
Grenröret svetsades ihop och jag tänkte nu blir det o åka igen! MEN den startar jättebra och går bra på lite-lite gas. Vid halvgas eller fullgas bluddrar den och går orent, någon avgasknall osv.
Bra komp i alla cylindrar, lyfte sedan upp alla cylindrar och tittade på kolvarna. Allt ser fint ut! Men ändå går den som en röv! Det enda jag märkte är att mittencylindern har kladdat upp olja in i luftburken?
Motorn är helt original med EFI.
Frågan är alltså vad som tar skada om man fortsätter köra en flercylindrig två-taktare trots skadat grenrör?
Hoppas det finns någon som orkar läsa igenom texten. Vill fan ut o köra nu!
Ny på forumet och tänkte kolla med er duktiga grabbar och tjejer om någon har en susning på detta problem.
Var ute o åkte långt hemifrån och märkte hur skotern började låta som fan och tappade samtidigt orken. Öppnade huven och märkte att grenröret spruckit isär i mitten cylindern. På grund av det långa avståndet hemåt var det bara att fortsätta köra trots låg effekt och dån.
Den blev slöare o slöare, till sist när jag kom hem så gick den knappt framåt. Jag antar att den surade ner sig pga fel avgastryck, och därför gick som en kratta.
Grenröret svetsades ihop och jag tänkte nu blir det o åka igen! MEN den startar jättebra och går bra på lite-lite gas. Vid halvgas eller fullgas bluddrar den och går orent, någon avgasknall osv.
Bra komp i alla cylindrar, lyfte sedan upp alla cylindrar och tittade på kolvarna. Allt ser fint ut! Men ändå går den som en röv! Det enda jag märkte är att mittencylindern har kladdat upp olja in i luftburken?
Motorn är helt original med EFI.
Frågan är alltså vad som tar skada om man fortsätter köra en flercylindrig två-taktare trots skadat grenrör?
Hoppas det finns någon som orkar läsa igenom texten. Vill fan ut o köra nu!