Rxl EFI går orent efter grenrörshaveri

Ecology

Medlem
20 dec 2010
10
0
1
Hej!

Ny på forumet och tänkte kolla med er duktiga grabbar och tjejer om någon har en susning på detta problem.

Var ute o åkte långt hemifrån och märkte hur skotern började låta som fan och tappade samtidigt orken. Öppnade huven och märkte att grenröret spruckit isär i mitten cylindern. På grund av det långa avståndet hemåt var det bara att fortsätta köra trots låg effekt och dån.

Den blev slöare o slöare, till sist när jag kom hem så gick den knappt framåt. Jag antar att den surade ner sig pga fel avgastryck, och därför gick som en kratta.

Grenröret svetsades ihop och jag tänkte nu blir det o åka igen! :) MEN den startar jättebra och går bra på lite-lite gas. Vid halvgas eller fullgas bluddrar den och går orent, någon avgasknall osv.

Bra komp i alla cylindrar, lyfte sedan upp alla cylindrar och tittade på kolvarna. Allt ser fint ut! Men ändå går den som en röv! :( Det enda jag märkte är att mittencylindern har kladdat upp olja in i luftburken?

Motorn är helt original med EFI.

Frågan är alltså vad som tar skada om man fortsätter köra en flercylindrig två-taktare trots skadat grenrör?

Hoppas det finns någon som orkar läsa igenom texten. Vill fan ut o köra nu! :)

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Kan vara så en av spridarna hängt upp sig också, släng i en skvätt olja i bensinen så du får smörjning igenom där. Det hjälpte iaf på min :)

Ecology

Medlem
20 dec 2010
10
0
1
Jag köpte nya stift i samband med komptestet, utan något resultat :(

Kruxet är att varför skulle en spridare hängt sig på grund av grenrörshaveriet? Den gick perfekt innan haveriet, och den går fortfarande perfekt att starta och mjuk-mjuk köra. Men jag ska nog testa att mäta upp spridarna och se hur mkt mängd bensin de sprutar ut.

Ingen som har en teori om vad som händer när man kör en tvåtaktare och låter en cylinder gå utan att antända soppan? Fyller den vevhuset med soppa som kanske inte kan ta vägen någonstans? Jag körde säkert 20 km med trasigt grenrör, det är cirka 6 liter soppa som har passerat maskinen under den tiden.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Menar inte att det har nåt med grenröret att göra men med tanke på hur du beskriver problemet så låter det precis som problemet jag hade på min RXL.

Ecology

Medlem
20 dec 2010
10
0
1
Ja dessa gamla EFI lever ju ett eget liv :) Har mätt upp spjällpotentiometern+tempgivare i luftbox, med korrekta värden. Blir till att mäta spridarna oxå, men soppa luktar ju så jävla illa :(

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Dom gör ju det, men när dom väl går så är det riktigt roliga maskiner :) Jag mätte aldrig upp nåt, bara testade åtgärder tills det löste sig :D