Familjen skriker i pulkan, anser att det rycker... Vet någon om det finns någon variant av adapter/koppling att sätta mellan skoter samt skoterpulka för att eliminera de ryck som uppkommer? Tacksam för svar!
En del slädar har nån form av dubbelverkande fjäder i serie med draget. Det borde göra god nytta för att dämpa ryck om bara fjädern är rätt dimensionerad.
En annan viktig sak för att ett fordon och ett släpfordon ska fungera bra ihop, men som man inte bryr sig om så ofta, är att ledpunkten i kopplingen (alltså krok eller kula) ska befinna sig på en linje från dragfordonets tyngdpunkt till släpets tyngdpunkt. Om kopplingen ligger för lågt eller för högt så vill ekipaget "vika" sig om släden skjuter på.
vet inte säkert men jag vill ju tro att drag med fjädrar blir ryckigare för kälken åker ju framm och tillbaka iochmed att fjädrarna jobbar,jag tror ju att ett stumt drag är att föredra och så stumt som möjligt,inte undra på att man pratar bildragkrok här ovanför
Hej Kollade att en hadde skrivit att du kunde svetsa i öglan,gör inte det eller.Min ögla var för trång,så att när jag körde i ett gupp eller dike så blev vinkelen för stor så öglan bende på draget.Med föld av att bågen som draget är fästat i började att bevega sig.Då blev även skruvhålen i bandtunnelen större. SHITT.....
Det finns mindre modeller av kule/draghandske. Jag vet inte var de kommer ifrån men jag vet en som har monterat en liten kula som drag till skotern. Den är kanske 20 mm eller nåt sånt. Det funkar mycket bra.
Fjäder till dragstången har man inte för att minska ryckningar utan för att ta upp smällar som annars hade rätat kroken eller pajat kälken.
Det slog mig att man kan jämföra med hur SJ gör, de har ju några års erfarenhet av det här med att dra saker...
När man kopplar ihop två järnvägsvagnar så har man ett stumt koppel för att dra med och ett par fjädrande buffertar för att ta emot påskjutskrafter. Buffertarna har rätt stor friktion för att dämpa rörelsen bra.
Om man nu skulle göra något liknande på dragstången till en skoterkälke så skulle man kunna tänka sig att draget kan röra sig i en hylsa på kälkens dragstång, med en fjäder som trycker det utåt mot ett stopp. Någon form av dämpning borde man ha, antingen genom att se till att det går lagom trögt eller med en vanlig oljestötdämpare parallellt.