Säkerhetsmeddelande från Polaris gällande tankproblem.

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Har någon bytt tank på sin maskin efter säkerhetsmeddelandet kom ut i maj 2008 ?

Isåfall :

Är det skillnad på nya / gamla tanken.
Är det annan storlek på hålet ?

Nåt annat intressant att berätta kring detta ?

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Fick ett sånt meddelande. Enligt min ÅF skulle inte alla de som fått servicemeddelande byta tankar, utan de kollade chassinr för att se om det behövdes bytas eller inte (behövdes tydligen inte på min, sa de).

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Fick också det meddelandet men jag har inte hunnit att fara in till ÅF. Men det ska snart göras när jag tar fram skotern igen. Har för mig att detta meddelande gällde från årsmodell 04-05(?) men jag minns inte säkert, någon som vet kan ju rätta mig?

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Fick det brevet också, ProX2 700 -04.

Vette faan om jag orkar bry mig. Kommer inte exakt ihåg felet nu men var det inte nått med att påfyllningstratten hade spruckit och det läckt lite där?? Känns som att man kan ha koll på det och har det inte hänt på 5år varför skulle det göra det iår.
Men största anledningen till att jag funderar på att skita i det är för att jag inte litar på verkstad plus att jag inte vill vara utan skoter halva vintern.

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Fick det brevet också, ProX2 700 -04.

Vette faan om jag orkar bry mig. Kommer inte exakt ihåg felet nu men var det inte nått med att påfyllningstratten hade spruckit och det läckt lite där?? Känns som att man kan ha koll på det och har det inte hänt på 5år varför skulle det göra det iår.
Men största anledningen till att jag funderar på att skita i det är för att jag inte litar på verkstad plus att jag inte vill vara utan skoter halva vintern.

Jo, felet var att påfyllningstratten hade spruckit och läkt där. Jag tar in skotern ändå för att vara på den säkra sidan, och att det inte brukar ta så lång tid här i ö-vik;)

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Har bytt på min skoter själv en Pro XR 800 -04 hur enkelt som hellst tanken ser man ingen fysisk skillnad på. Allt passar rakt av !

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Fick ni behålla gamla tanken ?
Enligt meddelandet så täcker det in Edge modeller 2004 & 2005 (tillverkade mellan 1 Juli 2003 och 1 Maj 2004) samt utvalda modeller av 2005,2006 och 2007's IQ (Tillverkade mellan 1 Juni 2004 och 1 Oktober 2006)

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Har köpt en ny polaris och undrar vart ni får era servicemeddelanden? Brev på posten eller? Senaste på 600 RR är oljeburken som ska bytas iaf.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
hade en tjejpolare som hade en trasig tank på hennes xc årsmod 04-05 (minns inte riktigt) och hon fick nog den utbytt, kanske var nått sånt fel, några år sedan så jag minns inte så mkt

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Skillnaden med servicemeddelande (Säkerhetsmeddelande) är att man ska kolla igenom alla tankar, även de som inte gått sönder. Det var säkert en garantifråga när det gällde Polaris_snows bekanta med xc'n

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Byte på min 600 edge touring-05 innan jag sålde den nu i höst. Fick oxå ett brev från polaris sen var det bara att ringa och upp ge chassienummret och då såg de direkt om den skulle bytas eller inte.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har bytt på min skoter själv en Pro XR 800 -04 hur enkelt som hellst tanken ser man ingen fysisk skillnad på. Allt passar rakt av !
Alternativet är ju just att jag får ut tanken själv och byter. Då gör jag det direkt. Men om jag ska måsta lämna in den får det nog vara.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
har fatt ny fick behalla gamla:)
prox2
har ej prickarna pa det har t-bordet:mad:
/

bola.................

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Ingen som har problem med den nya tanken? Min har knölat sig i botten...

Edit: Har pratat med ÅF som utförde bytet och dom har inte hört talas om det jag varit med om. Ska kolla hur det står till med luftningshål.

Last edited:

proxmogge

Aktiv medlem
24 jun 2009
81
0
6
strömsund
Jag vred av påfyllningsröret på min pro xr 800, för 3 år sen, och jag for till återförsäljaren och han va då inte knusslig utan skakade fram en ny tank + tillhörande förstärknings kit till det, även fast garantin egentligen gått ut på maskinen. Gamla tanken fick jag behålla. Sedan på sommaren komm papper i brevlådan att det var service meddelande på alla 04-05. Däremot var det nog aldrig nått meddelande på rostfria avgasventiler till ves 800an vad jag minns och det kan man ju tycka att det skulle ha varit.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag vred av påfyllningsröret på min pro xr 800, för 3 år sen, och jag for till återförsäljaren och han va då inte knusslig utan skakade fram en ny tank + tillhörande förstärknings kit till det, även fast garantin egentligen gått ut på maskinen. Gamla tanken fick jag behålla. Sedan på sommaren komm papper i brevlådan att det var service meddelande på alla 04-05. Däremot var det nog aldrig nått meddelande på rostfria avgasventiler till ves 800an vad jag minns och det kan man ju tycka att det skulle ha varit.
Enligt en ÅF jag pratade med häromdagen är det "livstidsgaranti" på tankåtgärden eftersom det är en säkerhetsfråga. Finns det inte registrerat att det är gjort så fixar ÅF det även om det går tio år. De flesta tankarna blir bara inspekterade och andra tankar har bytts ut.