Sänkt e-tec

ankan3

Medlem
11 okt 2011
40
0
1
Ljusdal
Hej!

Sänkte min re 600 e-tec härom veckan..
Lyckades inte sänka den helt, kom dock in vatten i motorn.
Har tömt den på vatten fyllt i ny olja, bensin. Låtit den blivit riktigt varm några gånger.

Är det nån som vet om man ska göra något mer? :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Vansinne att köra på vatten med insprutningsmaskin enl mig.

Plocka bort bränsletank tömma den plocka isär bränslepump och tömma den.
Helst byta gasvajer, dock bör det räcka med att smörja den om du har vajersmörjare. Kan det ha kommit olja i oljetanken från luftningsslangen så ska du tömma den och i med ny olja och kör konserveringsprogrammet många gånger så det verkligen inte är nått vatten kvar i oljetanken.
Tömma kedjehuset helt och i med ny olja.
Alla kontakter ska plockas isär och blåsas ur.
Har det krypit in vatten i mätaren så är den nog skrot nu tyvärr.

Allt detta skulle varit gjort samma dag som du tog upp den ur vattnet.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Har säkert glömt nått men jag fick med det mesta i ovanstående.
 

ankan3

Medlem
11 okt 2011
40
0
1
Ljusdal
Glömde skriva att jag har tömt oljetanken åh fyllt på nytt. Samt kör konserverings programmet många gånger. Mätarhuset är okej för sänkte den aldrig så djupt.

Tack för svar! Ska riva kedje huset, ska ändå dreva ner åh kolla gaswiren :)
 
A

AssaultRMK

Vansinne att köra på vatten med insprutningsmaskin enl mig.

Plocka bort bränsletank tömma den plocka isär bränslepump och tömma den.
Helst byta gasvajer, dock bör det räcka med att smörja den om du har vajersmörjare. Kan det ha kommit olja i oljetanken från luftningsslangen så ska du tömma den och i med ny olja och kör konserveringsprogrammet många gånger så det verkligen inte är nått vatten kvar i oljetanken.
Tömma kedjehuset helt och i med ny olja.
Alla kontakter ska plockas isär och blåsas ur.
Har det krypit in vatten i mätaren så är den nog skrot nu tyvärr.

Allt detta skulle varit gjort samma dag som du tog upp den ur vattnet.
Varför skulle det vara så hemskt att sänka en insprutare, Vad är det som är så mycket bräckligare än en förg.modell?
Dagens insprutare har varken mer komponenter eller mer elektronik än vad som finns på en likvärdig förg.modell. Största skillnaden är väl iprincip ett X antal spridare beroende på modell som hursomhelst är så pass kapslade att vatten näst intill omöjligen kan tränga in i styrkretsen.

Bränslet i tank har i princip samma viskositet som vatten, så att plocka isär bränslepumpen är väl ändå fruktansvärt onödigt då den jobbar under samma förhållanden i vatten som i bränsle, rost är inget du behöver oroa dig för sålänge bränslet byts ut omgående och körs efteråt.

Rent konkret så sker samma efterarbete på en insprutare som en förg.
 

ankan3

Medlem
11 okt 2011
40
0
1
Ljusdal
Tack för svar! Har hört jag med att de inte är så mkt skillnad att sänka en insprut som förg maskin.
Sanolikheten att de kommit in vatten i vevhuset är inte så stor va? När den gått riktigt varm några gånger?

Tack för svar iaf :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Om det står vatten i bränslesystemet så kan ju spridare, bränslepump bränslefilter samt ecm(troligtvis inte) fara åt helvete. Är rätt vanligt i på båtar att spridarna (och även förgasare)rostar sönder pga vatten i soppan och det handlar ju bara om kondens i tanken som etanolen suger åt sig.
Mängden kontakter och antalet stift i varje kontakt är ju betydligt högre på en insprutare än på en gammal med förgasare. Dessutom kan ju efterföljande felsökning om ett år kosta massor av pengar om kontakter börjar ärga.

För att tömma tanken helt så måste den ju bort från skotern och har man ändå gjort det så är de lika bra att ta bränslepumpen och slangarna också. Har själv rivit i ett par e-tec som blivit sänkta på vårkanten och även fast dessa var urslangade och uppstartade så var det massor av vatten kvar i bränsletank och även pump trots att bränslet cirkulerar hela tiden.
Har du kört den riktigt varm samt kört konserveringsprogrammet så behöver du inte oroa dig för själva motorn. Det är vatten i olja och bensin som är det jobbigaste. Om du går igenom alla kontakter så behöver du inte oroa dig för det heller.