Det gäller väl ungefär samma sak som för all annan "dränkt" elektronik.
Om den är spänningslös och det är någotsånär rent sötvatten så är det inga problem.
Bräckt vatten i bottenviken borde inte heller vara någon större fara.
Men nu är ju problemet att tändningen lär väl ha stått på när han sänkte skotern. Om inte nödstoppen rycktes ur förstås. Den bryter både tändning och matning till insprutningsstyrdonet. Iofs finns det ju en hållkrets och ett relä som ska ge matning till styrdonet någon timme efter att man har stängt av, men man kan ju hoppas att den tidskretsen behagade fungera fastän den var dränkt...
Och om det ligger på spänning medan elektronik är dränkt i vatten så blir det elektrolys och galvanisk korrosion ganska snart. Den som har tittat i en fuktskadad mobiltelefon eller videokamera vet hur det brukar se ut.
Mitt förslag är följande:
1) Ge inte upp hoppet förrän skotern är bärgad och du har sett hur det ser ut.
2) Plocka isär styrdonet det första du gör (se till att du kommer åt undersidan av kretskortet också!), skölj det noga med rent vatten och ställ det på tork någonstans. Ta ur eprommet ur sockeln så det får torka upp därunder också. Avsyna det hela noggrannt efteråt. Om du inte ser några uppenbara korrosionsskador så är det god chans att det fungerar bra. Vissa (måttliga) skador går bra att reparera också. Ett par komponenter som man kan behöva oroa sig för är trimpoten för inställning av tomgångsblandning (standardkomponent, kostar ca 50 kr på t ex Elfa) och tryckgivaren för atmosfärstryck. Den är mer speciell, men i alla fall likadan i alla de här JECS-styrdonen, vad jag vet. Men om bara den är trasig bör man kunna få igång motorn i alla fall, det värsta som kan hända är att styrdonet tar fel på lufttryck och ger lite fel bränsleblandining.
3) Dra isär och skölj alla kontaktdon i elsystemet, försök pillra isär reläerna om det går och skölj dem invändigt också. Om det inte går att få isär reläerna, prova dem lösa (ohmmät över kontakterna både med och utan spänning till reläspolen, och se att de verkar fungera på rätt sätt) innan du gör något startförsök. Plocka isär instrumenten också (om det går).
4) Ta bort svänghjulet och tändplattan, skölj av den också i rent vatten och låt den torka.
5) Töm tanken grundligt innan du försöker köra igång bränslepumpen, så den slipper pumpa vatten. Om det kommer in vatten i den brukar den inte alls må bra. Ta gärna loss pumpen och låt den pumpa bensin från en dunk t ex en stund. Häll i ordentligt med K-sprit vid första tankningen sen.