Har resultatlöst sökt igenom detta forum hur man ändrar fjäderspänningen på en TRA-sekundärvariator, ingen har velat utveckla hur man egentligen gör:
Här kommer mina forskningsresultat från min Formula MX 1991.
1. Skaffa en vidgande klämringstång (Knipex, 169
2. Skaffa 5-56 (Helixen kan ha ärgat fast efter 12 år)
3. Plocka bort remmen
4. Skruva loss muttern som håller baljan (hindrar annars från att dra sekundären tillräckligt långt i sidled för att få loss den.
5. Skruva loss sekundärens centrumbult inkl bussning och alla spacerbrickor.
6. Lyft loss sekundären, ställ en fot på baljan, så kan man lyfta ut sekundären.
7. Vänd sekundären så att klämringen blir synlig. Spreja in allt du ser med 5-56. Den s.k. helixen (ca 10 cm i diameter) ska till slut kunna röra sig nedåt från klämringen om man pressar in den.
7b. Lossa och ta bort de tre bultar som håller fast en plast?bussning som omger helixen (ca 10 cm i diameter) Manipulera sekundärernas skivor så att de inte står i ett ändläge, då kan man pressa in helixen litegrann, så att trycket på klämringen släpper.
8. Lossa klämringen. (Givetvis lättare skrivet än gjort...) Helixen ska nu vara lös om 5-56 har verkat som det ska.
9. Notera fjäderns inställning, de har 18 lägen, uppdelade i steg om A1 till C6, där fjäderns nedre infästning är märkt A-C och fjäderns övre inställning märkt 1-6. Originalinställningen på en Ski-doo Formula MX 1991 (med beige fjäder) var A-6.
10 Sätt i en ny fjäder eller ändra inställning, och återmontera i omvänd ordning, även detta är lättare sagt än gjort. Men kommer man bara ihåg att vrida skivorna omlott så kan man få ett tillräckligt spel för att kunna trycka in helixen tillräckligt djupt för att få tillbaka klämringen. Två personer underlättar denna operation.
11. Någon undrade (utan att få svar) vad de två muttrarna synliga på sekundärens framsida tjänar för syfte. Jag kom fram till att de är låsmuttrar som håller två insexbultar (Kamasa nr 3), där man kan ställa in sekundärens grundgap obelastad. Vet tyvärr inte vilket syfte det tjänar, men gissar på grundinställning beroende på remmens tjocklek, kanske för att undvika att skoterna kryper på tomgång. Man ser tydligt att gapet ökar om man tittar ned på sekundären och skruvar in insexbultarna (glöm inte att låsa med muttrarna)
Här kommer mina forskningsresultat från min Formula MX 1991.
1. Skaffa en vidgande klämringstång (Knipex, 169
2. Skaffa 5-56 (Helixen kan ha ärgat fast efter 12 år)
3. Plocka bort remmen
4. Skruva loss muttern som håller baljan (hindrar annars från att dra sekundären tillräckligt långt i sidled för att få loss den.
5. Skruva loss sekundärens centrumbult inkl bussning och alla spacerbrickor.
6. Lyft loss sekundären, ställ en fot på baljan, så kan man lyfta ut sekundären.
7. Vänd sekundären så att klämringen blir synlig. Spreja in allt du ser med 5-56. Den s.k. helixen (ca 10 cm i diameter) ska till slut kunna röra sig nedåt från klämringen om man pressar in den.
7b. Lossa och ta bort de tre bultar som håller fast en plast?bussning som omger helixen (ca 10 cm i diameter) Manipulera sekundärernas skivor så att de inte står i ett ändläge, då kan man pressa in helixen litegrann, så att trycket på klämringen släpper.
8. Lossa klämringen. (Givetvis lättare skrivet än gjort...) Helixen ska nu vara lös om 5-56 har verkat som det ska.
9. Notera fjäderns inställning, de har 18 lägen, uppdelade i steg om A1 till C6, där fjäderns nedre infästning är märkt A-C och fjäderns övre inställning märkt 1-6. Originalinställningen på en Ski-doo Formula MX 1991 (med beige fjäder) var A-6.
10 Sätt i en ny fjäder eller ändra inställning, och återmontera i omvänd ordning, även detta är lättare sagt än gjort. Men kommer man bara ihåg att vrida skivorna omlott så kan man få ett tillräckligt spel för att kunna trycka in helixen tillräckligt djupt för att få tillbaka klämringen. Två personer underlättar denna operation.
11. Någon undrade (utan att få svar) vad de två muttrarna synliga på sekundärens framsida tjänar för syfte. Jag kom fram till att de är låsmuttrar som håller två insexbultar (Kamasa nr 3), där man kan ställa in sekundärens grundgap obelastad. Vet tyvärr inte vilket syfte det tjänar, men gissar på grundinställning beroende på remmens tjocklek, kanske för att undvika att skoterna kryper på tomgång. Man ser tydligt att gapet ökar om man tittar ned på sekundären och skruvar in insexbultarna (glöm inte att låsa med muttrarna)