Så här kan man använda ett cykelställ...

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Måste ju bara fråga. Vad har du de till då?
Är de nån typ av skoterlyft eller är de helt enkelt för att kunna ta med sig en cykel på skoterturen? :hmmmm:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Måste ju bara fråga. Vad har du de till då?
Är de nån typ av skoterlyft eller är de helt enkelt för att kunna ta med sig en cykel på skoterturen? :hmmmm:
Cykeln kommer ju att ramla av, cykelstället är ju upp-och-ner... :nerd:

:becky:

Nej, men det var ju en bra idé!!

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
det är väl inte för att mattan ska hänga som man hänger upp skotern:hmmmm2:
utan det är väl för att dämparen inte ska vara belastad hela tiden:confused:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
men sånt budget behöver ju bara yamaha... men OM de funkar kanske de inte var så dumt men ja tror inte de funk, ser då inte ut som att de gör de, och de måste ju vara hårt under annars sjunker bara cykelstället bara ner om man nu inte her nån platta eller nå under...

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
om du ställer skotern på backen där tex parkeringen är så bör de ju va hårt under, de där kanske man ska testa. tack för tipset!

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Varför börja klaga och tjafsa när killen har kommit på en smart grej och vill dela med sig ?
Det är just såna grejer som gör att man tappar glöden och skiter i att dela med sig.

Om det nu är så att man har en skoter som har 2m till lyftbågen bak så är de väll bara att sätta nått under cykelstället för att få upp det dit upp, svårare än så är det inte.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
det är väl inte för att mattan ska hänga som man hänger upp skotern:hmmmm2:
utan det är väl för att dämparen inte ska vara belastad hela tiden:confused:
En dämpare är aldrig belastad stillastående, den bara "jobbar" under färd så att säga med att dämpa snabba rörelser,
det är fjädern som håller uppe skotern inte dämparen, dessutom så är fjädern belastad även när du hänger upp skotern såvida du inte skruvar lös den.
jag pallar även upp skotern av en hemmagjord enkel ställning, av den enkla anledningen att när jag kommer hem efter en tur så pallar jag upp skotern sen gasar jag runt mattan några varv för att inte snö och is ska ligga kvar och bli hårda klumpar som fryser fast, kan bli tråkigt för axlar och chassi om man ska försöka gasa runt en stor iskoka som ligger på eller i mattan/boggin när man ska iväg.
så i mitt tycke ser jag inte varför detta inte skulle funka, bara man får upp den tillräckligt.
bra idé

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Ska man spara på fjädern då får man ta isär dämparn och lägga fjädern på hyllan men vem orkar det.

4

426H

Det är en myt att fjädrar/dämpare skulle ta skada av lite statisk belastning. Hissar ni upp era bilar över natten också? lol

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej gnällpelle och hej alla ni andra positiva människor! ;)

Jo, jag brukar palla upp maskinen i bakänden och köra runt mattan, så att risken för fastfrysning minskar. Igår hittade jag inte pallbocken jag har byggt (översnöad), kom då på detta.

Det funkar faktiskt riktigt bra. Mattan går fritt med god marginal. Dessutom verkat det vara riktigt stabilt. Och enkelt att ta med när man ska till fjälls i påsk. :D

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Bra idé med cykelställ!
Jag köpte ett stödben för släpvagn på Rusta (med platta, utan hjul) och sedan satte jag dit en koppling till byggställning, modell Burton. Den passade perfekt och jag fick en krok som går under lyftbågen. Sedan är det bara att veva...