Såg??

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Bröt av min HMK såg andra gången jag använde den. Sög fast i en surbjörk och behövde inte böjas speciellt mycket så gick den av, tappade 5cm av toppen. Trodde kvaliteten skulle vara bättre.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Först körde jag med klassiska Bacho Lapander sågen i några år. Den funkade riktigt bra. Tänkte sedan minska vikten i ryggan och ville ha en spade med såg i skaftet och testade Ortovox Beast Saw. Grym spade(åker med den forfarande), men sågen är, som så många andra, alldeles för vek och viker sig lätt och blir slö efter bara ett par mindre träd.

Ville skaffa mig en riktigt bra såg nu och kikade runt på youtube efter tester och hittade massa amerikanska friluftsentusiaster som testade fällbara sågar. I flera av dem vann en japansk såg jag aldrig hört namnet på tidigare.
SILKY Super Accel.
Tänkte att den kan ju aldrig finnas i Sverige, men till min förvåning håller återförsäljaren till i grannkommunen.

Beställde en direkt och fick den redan dagen efter(!). Redan vid uppackning så känner man att det inte är vilken såg som helst och storleken och utformningen av tänderna skvallrade om att här kommer det sparas energi när det bli dags att såga.
Åkte upp till Saxnäs, efter att de fick sin jättedump med snö, för test. By the way så hade vi snö till axlarna inne i skogen och kunde surfa på kalfjället. Bästa någonsin!
Överlät första testet till kompisen som parkerade mot ett mindre träd och han bara skrattade när han började såga. När jag testade själv blev jag otroligt överraskad över vilket riv det är i den. Den matar på fantastiskt!
Under veckan vi var där sågades det i:
Diverse springbjörkar, gran och annat ris o sly och i allt från +2 ner till -29

Visst, Bacho Lapander är en riktigt bra såg, men det här är toppklass. Den kapar på halva tiden mot Bacho. Bladet är i perfekt längd och tjocklek.
Den har inte vikit sig inte en enda gång och skärpan håller i sig än så länge efter över 20 dagars åkning. Man ska väl egentligen inte bli förvånad över kvalitén med tanke på Japans tradition när det gäller knivar, svärd och andra vapen. För tro inget annat än att den här sågen är ett vapen, för det är den, hehe. Att den dessutom passar perfekt i botten av handskfacket på Summiten, där det är en extra försänkning, gör att den ligger stilla och inte skramlar omkring.
Så där ja, då skrev man en mindre novell om hur lyrisk man är över en fällbar såg.
(Pryltorsk:ciao:)
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
HMK´s såg som hör till spadväskan :) funkar riktigt bra, en aning vek men aldrig haft några problem med den