sålt skoter

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
hej,
har en fundering..
det är så att jag sålt en skoter idag till en nere i hudiksvall, bor själv i östersund.
när den kördes hos mig så gick den en aning snålt på lågfarten så man fick prima nån extra gång ibland för att få upp den i varv.
nu när han som köpt den tagit hem och kört den så gick den bra tills han stannade den, då gick den inte starta igen.. den tände till men gick liksom bara på en burk.

kan det vara att den måste bestyckas upp mycke mer på lågfarten pga höjdskillnaden som blir eller vad tror ni?

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Hejsan!

Det var jag som köpte skotern.
För de som kanske kan hjälpa oss:
Vi har bytt stift och rengjort föggarna, ingen skillnad.

Skotern gick rätt bra på högvarv och i lite fart men när jag bara svängde in på gården (i hudiksvall) och släppte gasen så tvärdog den och vill inte starta mer, den tänder och hoppar runt några varv men är som att den inte orkar mer.
Gas/icke gas ingen skillnad. inte primer/choke heller.

Lite halvsur på stiften men ändå inte nerdrängt, den tänder ju trots allt.

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Ta av variatorremmen och prova starta.
Startar den utan variatorrem har du två alternativ.
1. Det sitter fel rem på maskinen (för kort)
2. Motorn är lös och har flyttat sig, står snett.

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
När grejerna inte funkar som de ska och de är någon annans/eller nyköpt maskin så är de bara börja från början.
Ny soppa, nytt soppafilter, nya stift, rengörning förgasarna, luftboxen. Kolla tändningen, tändkablar, hattar insugsgummin, förgasarinställning, munstycken, soppapump, slangar, ex ex.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Vet inte på vilken nivå Östersund ligger men om den går snålt där så måste den ju gå MYCKET snålare nere i Hudiksvall så att byta munstycken vore väl det första som borde göras...

Kan det vara någon kolvring som brunnit fast?

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Och eftersom det är en Enduro från -95 så parkera för bövelen inte i nedförsbacke för då bli den besvärlig att starta. :)

Har du öppnat soppakranen på den? (Dum fråga kanske men det är lätt att glömma).

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Hur gick det med detta? En kompis Enduro från 96 (583) uppvisar snarlika symptom till och från med bra komp. Vi har ännu inte lyckats lista ut vad som orsakar det.