Sönderdragen variatorbult m8-11

ac4ever

Medlem
4 feb 2013
14
0
1
byn
Hej! Skulle byta vikter på m8:an min i helgen. Gick galant, men det sista jag gör är att dra gängpaj på en av de 6 bultarna som håller locket. Blev less och gjorde kväll. Körde hela dagen efter med bulten kvar utan problem. Detta ligger ju dock och gnager i bakhuvudet och måste lösas på något sätt, frågan är bara hur. Hur hade ni gjort?

Mvh
 

ac4ever

Medlem
4 feb 2013
14
0
1
byn
Vill gärna undvika obalans.. Men tror ni det gör någon skillnad? Någon mer än Mk1 som är skeptisk? Annan lösning?
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Ja man ska nog inte sätta dit någon större vikt då det kan orsaka obalans. Men man vet ju aldrig.. kanske blir den perfekt balanserad då ;)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Du kan ju göra på sätt att du tar bort varannan bult av de 6 ifrån den du drog gängpaj, och borrar upp hålen litet så att du får dit en större skruv, om det nu finns material kvar för sådant ingrepp. Om inte annat kan det bli lite bättre än att ha borta 2 gr från variatorn som snurrar 8 500 varv.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vad är problemet ? .
Går ju att ballansera den efter man fixat den , så kan man ju göra som man vill .
Eller var det för svårt ?
 

ac4ever

Medlem
4 feb 2013
14
0
1
byn
Hoppsan! Nu tog jag in och synade lite noggrannare. Bulten var avdragen, ej gängen som jag misstänkte. Blir att försöka få ur och sen ska alla bultar bytas!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Då får du springa in någonstans och köpa ett ankare, kommer i en liten ask om 5 storlekar eller något, passar åtminståne ifrån M6 till M10. Jäkligt bra verktyg, bara att skruva ner det i det kvarvarande materialet i skruven, och den dras motsols för att fästa sig så fortsätter du bara att skruva till skruven kommer ut, och så är det bara att lossa ankaret från skruven med hjälp av en poligrip och snöra skruven åt nåt hörn för den är ju redan sabbad.