"saftblandare" vid ledarbete?

Bysse

Medlem
7 feb 2011
8
0
1
Boden
Hej alla!
Jag undrar om det finns planer på att montera varningslampor på skotrarna/sladdarna så man syns på långt håll när man t.ex ska korsa vägar, elljusspår m.m. Man kan ju ha flyttbara så att man kan använda dem till alla sladdar och på/av-knapp i fall man inte vill använda hela tiden.
Jag har inte kommit i gång med att sladda själv än, men har för avsikt att hjälpa till med detta.

// Hans Byström :ciao:
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tanken finns men det är inte helt utan problem
Monteras "saftblandaren" på sladden så måste man ha en anord. så att inte kabeln rycks av om säkerhetsdraget på sladden utlöser

Monteras "saftblandaren" på dragaren så måste den monteras så den inte är i vägen för föraren, packlådan etc. samt att den inte sticker upp så att grejorna skadas av nedhängande kvistar, grenar och dylika saker
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag tycker det är en "lysande" idé.

Monteras på skotrarna, med av & på knapp.

Hoppas vi hinner sladda igenom lederna innan helgen, med rätt temperatur då lär det krylla av skotrar ute. Jag ska se om jag kan göra en insats ikväll.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Man borde väl kunna sätta en batterilåda på själva sladden och på så sätt slippa kablar fram till skotern.
Borde inte vara några större problem att bygga någon slags snabbfäste så man kan flytta batteripaketet mellan olika sladdar.
En blandare med LED lampor tar så pass lite ström så lär inte behöva laddas så ofta.
Ända nackdelen med att ha det på sladden är väl hur man skall lösa på/av funktionen utan att behöva kliva av och gå bak till sladden varje gång man vill slå på/av blandaren men det borde funka men att skaffa en billig fjärrkontroll alternativt köra med blandaren på hela tiden man är ute och kör.

Ett annat alternativ är ju att köpa "saftblandare" med inbyggda batterier men dessa kanske inte har nog lång drifttid på batterierna.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Var på Biltema igår och såg att dom fått in Led-saftblandare. Dom hade nämligen satt upp dom för visning. Fanns 2 modeller en som "varselblink" och en var av "saftblandarmodell" Båda syntes tydligt!
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hoppas vi hinner sladda igenom lederna innan helgen, med rätt temperatur då lär det krylla av skotrar ute. Jag ska se om jag kan göra en insats ikväll.
Jag tror ju att det är ganska meningslöst att sladda före helgen med tanke på att ovanpå lederna ligger nu ett lager av 2-3 dm lager fjunpudersnö
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
jag har 2 saftblandare med magnetfot jag kan bidra med, det är ej ledlampor utan vanliga glödlampa som roterar,12 volt
 

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Det finns nu två stycken varav en har behov av fastskruvning av plasthöljet. Det finns även en stor aluminiumskylt med texten " VARNING" att fästa synligt baktill på nya sladden
är lämnade inne hos Arnes Motor
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Under dagen tur med min egen kom jag på att det är alla dom som är helt förvissade om att det finns ingen annan ute på leden och att ett möte i en skymd kurva är helt otänkbart, dom borde ha "saftblandare" på sina maskiner