Saker att tänka på innan vattenkörning?

B0HM4N

Välkänd medlem
24 mar 2010
178
0
16
Storuman
Hej! jo vad får man t.ex. inte glömma att fixa eller täta innan man ger sig ut på vattnet som kan ge dyra följder efter ev. sänkning?
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Varmkör!!
Har gjort de felet ett par gånger så skotern börjar gå dålit när man farut
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Täta ordentligt, stäng av innan du sänker, varmkör, kolla en repa om den går bra först kan väl alltid va bra, då du sänkt, så tippa den å dra ur den, starta och kör, och låt den gå ordentligt varm innan du ställer bort den, annars har du kvar vatten i motorn :) om du vill kan du också ta isär å fetta in alla kontakter, då får du inte vatten i dom heller, och kolla så du inte har vatten i tanken/oljan, som du kanske redan vet så lägger det sig under bensinen/oljan
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
hur gör ni med startmotor och relän? de är ju jävligt svårt att få bort saltvatten där.

Är APV motorn, vattentät?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Nej ! dom pajjar till 99 % när man sänkt , tar man isär den å torkar upp den innan man startar så är det nog inga problem , jag har flera stycken som var fulla av rost och vatten , axlarna har packboxar och locket en o-ring , jag tror att den är tät bara man pluggar slangen som går rakt in , dock har jag inte prövat sänka med pluggad slang så de är bara en teori
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
okej, då skippar jag sänkning.

ska jag ställa om fjärdingen nått, måste jag täta baljan?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolla med en vattenslang om det går att spola in / ur vatten i baljan , framförallt runt framvagnen och drivaxeln , tape run lufthålen , svart våtrumssilicon ska de va inga jvla fogskum eller fogmassa