Samlade tips och länkar Pro Ride

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Det finns många tips spridda i forumet men sökfunktionen använder inte alla och det blir rätt så ofta offtopic. Så här skapar vi ett sökfilter till just Pro Ride chassiet tex vart man hittar ström och hur man ska handskas med varmgång till hur problem med tomgång åtgärdas.

Här samlar vi konkreta tips och länkar direkt till berört ämne.
Så inga långa diskussioner dom fårn ni ha i respektive tråd.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Några tips som jag använder mej utav för att undvika att motortempen ska blir för hög, dvs inte över 52 grader.
*längre stänkskydd, även på Indyn
*isrivare nere så fort det är led
*ös snö upp på tunneln när du stått stille en längre stund, den packade snön tinar av och man har ingen vidare kylning den första biten efter ett stopp.
*kör utan tunnelväska
*håll koll på tempmätaren


För i år ska jag prova stänklappen från SKS #5451976-070
Blir jävligt bra på Indyn men ska se om det räcker för Pron.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Problem med tomgången eller att den plötsligt dör.

Läs här hur du gör din egen TPS testare

forum.snowmobile.se/showthread.php?t=68395&referrerid=28245
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
sen kanske vi ska tillägga att en motor går inte varm förens den kokar, eller iaf nära kok punkt, vilket är mellan säg 110-125 grader. man behöver inte bli rädd och få panik för att tempen börjar krypa upp mot 80-90 grader, är ju egentligen där arbetstempen på en motor ligger.

däremot är det bra att ta det lungt om man vet att tempen kommer tvärsjunka, tex körning efter hård led och sen tvär vika av i lössnö och ge full mutter fast tempen sjunker som en sten i vatten, även efter en pratstund (avstängd) och låta den stå på tomgång/försiktig körning så tempen får stabilisera sig
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.004
113
Stora Blåsjön
Ang motortemperatur, så har jag märkt att håller man fullgas väldigt länge så temperaturen börjar stiga upp till 56grader så tappar man några hästar, händer inte speciellt ofta inte med en 155" iallafall, på 137" blir det lite oftigare :)
Sen behöver man absolut inte vara nojig när temperaturen börjar stiga om det är hårdföre, jag brukar ha som regel att när temperaturen stiger till 60 grader så är det dags att fälla ner isrivarna, inte för att motorn inte klarar det men för att vara snäll mot slidsen., temperaturer över 90grader är inget att oroa sig över, dock lär man sakna rätt många hästar om man då för för sig att stumma mot styret, men är det så hårt att motortempen ligger på över 90 så brukar det inte finnas någon anledning att gasa hårt...
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Har ni problem med att skidan ställer sig på RMK och Gripperskidor.
Byt skidgummi till ett från skidoo, är bredare och håller bättre.
Art nr 505071779. Passar rakt av.

Ett som är ännu styvare men kräver modd
Art nr: 505073149

Båda kostar ca 100kr/st
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
sen kanske vi ska tillägga att en motor går inte varm förens den kokar, eller iaf nära kok punkt, vilket är mellan säg 110-125 grader. man behöver inte bli rädd och få panik för att tempen börjar krypa upp mot 80-90 grader, är ju egentligen där arbetstempen på en motor ligger.

däremot är det bra att ta det lungt om man vet att tempen kommer tvärsjunka, tex körning efter hård led och sen tvär vika av i lössnö och ge full mutter fast tempen sjunker som en sten i vatten, även efter en pratstund (avstängd) och låta den stå på tomgång/försiktig körning så tempen får stabilisera sig
"80-90 grader...Arbetstempen på en motor" låter som att du pratar om någon tråkig fyrtaktare!?
Pol 800 har inte en termostat på 53 grader om normal arbetstemp är 80-90 grader.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
"80-90 grader...Arbetstempen på en motor" låter som att du pratar om någon tråkig fyrtaktare!?
Pol 800 har inte en termostat på 53 grader om normal arbetstemp är 80-90 grader.
53 grader har den antagligen för att man ska ha god marginal till varmgång. skulle den ligga på säg 80-85 grader så hade man inte haft någon marginal till varmgång, och som vi alla vet så varierar det ju ganska kraftigt vad det är för snö/väder. om man kör efter led/hårt före så skulle den gå varm direkt om öppningstempen på termostaten ligger på 85 grader
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.004
113
Stora Blåsjön
53 grader har den antagligen för att man ska ha god marginal till varmgång. skulle den ligga på säg 80-85 grader så hade man inte haft någon marginal till varmgång, och som vi alla vet så varierar det ju ganska kraftigt vad det är för snö/väder. om man kör efter led/hårt före så skulle den gå varm direkt om öppningstempen på termostaten ligger på 85 grader
Att termostaten öppnar helt redan vid 53grader är för att få ut maximal effekt till en minimal soppaförbrukning. Dessa maskiner går oroligt snålt och plockar ut effekt som man för bara 10 år sedan behövde dubbelpipor för att nå.
Men dagens maskiner är väldigt datorstyrda och har massor med säkerhet funktioner inprogrammerade. Så tex cfi800 motorn har en väldigt aktiv knacksensor, har somsagt själv upptäckt att vid fullgas (länge) och om temperaturen stiger över 55-56grader så tappar man lite effekt, men om det är knacksensorn som justerar eller om den bara går på ren temperatur låter jag vara osagt. Men jag tror det är knacksensorn faktisk som justerar ner tändningen något, för tex DTR bänkar skotrar så hålls temperaturen på motorn konstant och där verkar vissa mods funkar bra i bänk men inte i verkligheten, tänker då på tändkil mm..
Har provat det mesta, men måste erkänna att det är inte så lätttrimmade motorer, det mesta funkar bra en kort stund full gas, men vid dom riktigt länga reporna så tappar man massor med effekt och får en motor som inte levererar konstant.
Det jag vill komma fram till är att en motortemperatur på runt 50 grader verkar vara det optimala högsta värdet för denna motor för att leverera maximal effekt, men temperaturen på 90-100 grader inte är någon fara för motorn i sig men den levererar inte alls samma effekt som när den ligger på 50c.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Tack Asker för det utförliga svaret.
Bra att man kan få det förklarat för sej, å inte bara "dom här nya motorerna ska ligga på 51C"

Är inte alla som funderar så mycket, utan man bara kör på vad man hört.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
däremot är det bra att ta det lungt om man vet att tempen kommer tvärsjunka, tex körning efter hård led och sen tvär vika av i lössnö och ge full mutter fast tempen sjunker som en sten i vatten, även efter en pratstund (avstängd) och låta den stå på tomgång/försiktig körning så tempen får stabilisera sig
Tänkvärt, samma som med varmkörning fast då låta den bli lite varmare.
Ännu viktigare om man monterar smidda kolvar.
 
Reactions: trixa

polaris800rmk

Medlem
29 nov 2014
11
0
1
Tjena, har en polaris rmk 800 som nu börjat gå lite halvknackigt på halvgas. Kör jag på halvgas så går den lite orent, blöddrar och luktar oförbrännt, och tvekar när jag drar på lite gas. Däremot på fullgas är det inga problem och den går som vanligt.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Äntligenlite förklaring på detta med temperaturer.
Jag har kompisar som blir helt orolig när tempen går över 50 grader, och jag har aldrig riktigt fatta det där.
När vi drar pulka så ligger gärna tempen på 80grader ++, pga av dåliga leder, och våran skoter fungerar fortfarande bra efter 700 mil (och originalkolvar)