53 grader har den antagligen för att man ska ha god marginal till varmgång. skulle den ligga på säg 80-85 grader så hade man inte haft någon marginal till varmgång, och som vi alla vet så varierar det ju ganska kraftigt vad det är för snö/väder. om man kör efter led/hårt före så skulle den gå varm direkt om öppningstempen på termostaten ligger på 85 grader
Att termostaten öppnar helt redan vid 53grader är för att få ut maximal effekt till en minimal soppaförbrukning. Dessa maskiner går oroligt snålt och plockar ut effekt som man för bara 10 år sedan behövde dubbelpipor för att nå.
Men dagens maskiner är väldigt datorstyrda och har massor med säkerhet funktioner inprogrammerade. Så tex cfi800 motorn har en väldigt aktiv knacksensor, har somsagt själv upptäckt att vid fullgas (länge) och om temperaturen stiger över 55-56grader så tappar man lite effekt, men om det är knacksensorn som justerar eller om den bara går på ren temperatur låter jag vara osagt. Men jag tror det är knacksensorn faktisk som justerar ner tändningen något, för tex DTR bänkar skotrar så hålls temperaturen på motorn konstant och där verkar vissa mods funkar bra i bänk men inte i verkligheten, tänker då på tändkil mm..
Har provat det mesta, men måste erkänna att det är inte så lätttrimmade motorer, det mesta funkar bra en kort stund full gas, men vid dom riktigt länga reporna så tappar man massor med effekt och får en motor som inte levererar konstant.
Det jag vill komma fram till är att en motortemperatur på runt 50 grader verkar vara det optimala högsta värdet för denna motor för att leverera maximal effekt, men temperaturen på 90-100 grader inte är någon fara för motorn i sig men den levererar inte alls samma effekt som när den ligger på 50c.