Samvetsfråga

okänd

Ny medlem
22 apr 2008
2
0
1
Hej alla,

är ny här och ingen direkt skotersnubbe, men jag har ett problem.

Har fått tag på en gammal aktiv blå -79, ena bandet var borta och det andra i mycket dåligt skick. Maskinen startade utan större problem.

Nu till min fråga:
Jag bor i östergötland dvs vi har nästan ingen snö att åka på. Kommer väl att flytta tillbaka till Dalarna så småningom och då kanske man har nytta av en skoter trots allt. Däremot är det ju en utmärkt drivlina att bygga nåt kul med hjul på istället...

Kan en aktiv blå tänkas få någon kultstatus eller veteranstatus om 10-20 år? Är i valet och kvalet om jag ska lägga ner tid på att bygga nytt chassi till motor/variator/låda (och ställa undan resten till andra tider) eller bara kapa ur valda delar och använda och skrota skotern? Det är en del rost att laga om man ska snygga till den, kåpan är i gott skick. Skyddskåpa till variator och annat smått saknas. (vill inte köpa ngt, beskriver bara skicket)

Har gjort sådana misstag förr (mopeder som man byggde om som liten som nu hade varit kul att ha kvar) och är ganska förtjust i veteranmaskiner av alla de slag, för att inte tala om ett eventuellt "kulturhistoriskt" värde..

Hjälp mig i rätt riktning så att ingen kommer och påstår att jag har tappat drivningen till hjärnbarken på det ena eller andra sättet... Typ "en sådan kan man köpa billigt ändå" eller "de börjar bli ovanliga" är utmärkta svar...

Man vill ju trots allt bygga lite bizarra saker trots att man är vuxen (ungarna brukar också bli glada....)
mvh
E
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Vi har också en Aktiv Blå -79 ståendes på gården, och en granne till mig sa att vi skulle ha kvar den för att dom börjar gå upp i värde snart..

Vet inte hur det är, men det är väl alltid skoj att ha en veteran maskin iallafall.. :eek:

Så jag tycker du ska ha kvar den i originalskick, och försöka få tag på 2 fräscha mattor! :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tänkte också ta och renovera upp min gamling, är bara orken som fattas, har aldrig blivit av.. En aktiv 290 -76, 2ägare och 280mil. Typ orörd i motorn, men hittade helt nya tändstift till den i stugan så ska se om den går lite bättre nu iallafall =)
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Nej, men få tag på 2 fräscha mattor så behåller du den i originalskick! :)
 

Mzt

Medlem
21 feb 2007
18
0
1
Inte ska du kapa sönder en stackars Blå. :)
Renoverade själv min Aktiv Blå -80 förra vintern, men hann bara testköra den en kväll innan snön töade bort. Och nu den här vintern kom det ju inte nån snö alls... men den är ju fin att se på i alla fall.


(Bild för motivation)

Tycker du ska renovera den till nästa vinter, det passar ju bra då den fyller veteranare nästa år. :)