schimsa sek. variator

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
har problem med att remmen ligger för högt på sek. variatorn.. några millimeter utanför och till följd av detta ligger den och smådrar skotern så växling blir ett bekymmer..

nu undrar jag hur man schimsar om den.. kan man ta vilka brickor som helst eller måste det vara några speciella ?

och är det brickorna som sitter mitt i mellan skivhalvorna som man ska lägga på fler ? har sett på en sprängskiss att det finns brickor där av något slag..

skotern är en super jag -88

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
japp du lägger till en bricka mellan skivorna , (eller byter ut en tunn mot en tjockare) finns att köpa hos din arctic handlare i olika tjocklekar , se till att du har rätt rem först ....

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
tänkte köpa en ny rem och några brickor .. +lite annat skoj.. men då vet jag att allt blir i sin ordning.. Tack så mycket för ett snabbt och bra svar =)

en fundering bara.. slits dessa brickor med tiden ? för detta fenomen har uppkommit på senare tid..

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nja .. brickorna slits inte märkvärt däremot kan aluminiumet där dessa ligger nötas lite med tiden ....

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
ok.. men dåså.. för som det är just nu så går skivorna ända imot varandra om man tar bort remmen.. gissar på att det inte ska vara riktigt så utan att det ska vara ett viss glapp imellan på någon millimeter .,.