Schimsbrikor

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Har bytt till tunnare schimsbrickor i boggin nu, för att öka gapet på övre sidan på staget. men de vart inte så mycket mer för de är fortfarande ett gap där nere trots att jag har lagt en tunnare bricka. kanske är 1 cm till godo inann brickan ta i. hur får jag att staget åker upp för den kan åka som sagt 1 cm till, är de nån som förstår vad jag menar:confused:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Du får nog ta å förklara lite bättre, jag fattar då inte vad du menar.
Vad är det för skoter? Vilket stag är det du pratar om?

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
jaa i rodsen i boggin, är på en srx. men jag tror att jag kommit på felet nu. ska göra om de till helgen. Är de de nedre paret man ska byta till tunnare schims eller är de de övre paret på rodsen? övre va?

peggen

Välkänd medlem
21 aug 2006
212
0
16
vilken dimension har dina brickor? sitter det en större uppe och en mindre nere ?

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
41
Pajala
Tunnare brickor uppe för mer vikt förskjutning.
Kolla igenom boggin, för om inte dom nedre brickorna alls tar i staget, ligger an så att säga, när skotern är obelastad så kan de vara så att den inte orkar fjädra ut ordentligt både fram och baktill...
De är ju int ehelt ovanligt att främre nedre dämpareaxel pajjar i fästena om de är en -98 eller -99, kolla även så att W-armen inte är sprucken, oerhört vanligt på alla Yamma med Pro-Action boggin... Dålig boggi är vad de är helt enkelt! Tro mig, jag vet!!

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Mina brickor är 2,5 mm tjocka, men felet jag gjorde va att byta nedre paret. tänkte ( fel som vanligt) att då ökar ju övre gapet på rodsen om man har tunnare brickor i nedre gapet på rodsen. Och visst, övre gapet ökade men då vart de ju på något sätt ( svårt att förklara ) mer skidtryck och ingen mer viktförskjutning. Men har nu fixat de, bytte ut orginal brickorna på övre gapet på rodsen till mina nya 2,5mm brickor:)

eddie_meduxa

Välkänd medlem
22 feb 2007
206
0
16
Bollnäs
blev det nån skillnad?
jag gjorde likadant påå min vmax sx 600 men inte märkte jag nån skillnad e:eek: :confused: det är ett stort gap precis som du förklarade på min också.. även fasst jag sjussar så reser den sig inte...tror inte heller att stagen nuddar varandra nån som vet vad jag ska göra??? har strävat som tusan för det här ....men det enda man får är en hackande matta:cool:

plz hur ska jag göra:confused: