SDI Motor som spikar

Husaberg450

Medlem
15 feb 2011
28
0
1
Kovland
Har en 1000 sdi som spiksensorn bryter motorvarvtalet på. Den spikar mer på 95 än v-power 99 oktan och det är väl som det ska tror jag. Men hur får man bort spikningarna helt, lite jobbigt när man klättrar i terrängen och den börjar brööla. Fundering, går det att ställa tändningen manuellt eller måste man logga in med dator?:confused:
 
R

RevMan

BRPs diagnostikutrustning (dator) krävs för att ställa tändningen.

Det är inte så att bränslepumpen (den under motorn) har lagt av mer eller mindre?
2007 mid elevation uppdateringen bör läggas in om du ska in med skotern till verkstad.
 

Husaberg450

Medlem
15 feb 2011
28
0
1
Kovland
bränsle pumparna funkar ligger stabilt på 4,1 bar, 2007 mappning gjord, känns som motorn går hårt på 99 oktanet, men det är väl bättre än 95 som den går sämre på. blir väl att lämna till verkstad igen då. suck
 
R

RevMan

har den fått ny vevaxel eller svänghjul/trigger så du misstänker att tändningen är felställd?
 

Husaberg450

Medlem
15 feb 2011
28
0
1
Kovland
Om man skulle sätta dit en tjockare cylinderfotspackning så minskar väl kompressionen kan det vara en lösning tro? läste också att det kan behövas ett tändstift med högre värmetal.
 
R

RevMan

1000sdi vill ha BR8es eller ännu hellre BR8ECS tändstift.
Man måste markera på variatorn vart tändningen ska stå och kolla med stroboskoplampa, inget som hör till rutinkontroll om man nu inte ska trimma eller bytt nån del i tändsystemet.
 

Husaberg450

Medlem
15 feb 2011
28
0
1
Kovland
Problemet löst, kollade squisch 1.65 mm, skulle vara minst 1.6 mm. Bytte till cylinderfotspackning nr 3 och måttet blev 1.75 och skotern funkar kanon :)) jaja man får lära sig nått nytt varje dag med skoters. Och det sitter BR8ECS på den.
 

Husaberg450

Medlem
15 feb 2011
28
0
1
Kovland
Äh jävla skit, den bryter fortfarande ibland, undrar om det kan bero på att det sitter stålfoder ist f nikasil, eller kan det vara så att någon av de 4 spridarna levererar för lite eller felaktigt. såg att ena kolven var repig/kladdig på insugssidan vid packnings bytet.
 

Husaberg450

Medlem
15 feb 2011
28
0
1
Kovland
Hittade problemet med spikningarna med lite hjälp från proffs, svarvade om squisch bandet till en brantare vinkel i förbränningsrummet och knackningarna försvann. Fick ett tamare botten register med den tjocka cyl, fotspackningen men går som fan på resten.