Sekundär variator M-serien 2006

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Tjenare.
Behöver hjälp, hur tar jag lös sek variatorn på min M 2006?? Det sitter ju nån typ av plast plupp ivägen som gör att jag inte får in hylsan, jag törs inte bruka våld då ja inte har nån aning om hur en arctic i detta fall funkar?

Finns säkert en massa info om detta om jag söker men just nu sitter jag på en kass uppkoppling som gör att allt tar en jävla tid.

Behöver jag nåt specialverktyg eller vad?

Ser ju ut som om man behöver en 3-kload nyckel eller så??

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Jag anväder en 12- eller 13mm-hylsa, eller om det t.o.m är 1/2", från en 1/4"-hylssats där vanligtvis hylsorna är lite mindre och man får igenom själva hylsan genom hålet i "plastpluppen".

f7chrille

Välkänd medlem
29 okt 2010
152
0
6
Funäsdalen
Kan gå och få bort den med samma verktyg som man använder när man byter skivor på rondeller! sen äre bara i med handbromsen och bort med bulten. Sen är det bara dra av hela skiten!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det är ju samma plastbit du tar lös, ta sedan bort shimsen och skruva dit den igen, då delas skivorna på sekundären.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag använde 2 st borrar kring 5mm och så en större ringnyckel gick fint, vänstergäng på den och när du dra åt den så mår gängorna bättre av att avlasta variatorn

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
groban: aha, de visste jag inte. Tack.
JRO: Jo det verktyget har jag som passar till plastplutten men jag visste inte hur man gjorde för att dela skivorna.