sekundär variator problem!

vjo

Medlem
19 aug 2010
40
0
6
Örnsköldsvik
Tja, lagringarna som sitter i sekundären lossnade på båda sidor när jag var ute och körde. så jag tog lös fjädern och så för att komma åt, när vi hade bankat dit lagringarna igen så satte vi ihop allt och jag provkörde en sväng. Då märkte jag att den varvade nå jävulst. Har vi gjort något fel under montering eller är det nått som har gått sönder?, sen undrar jag varför lagringarna lossnar? är dom dåliga eller är det nått annat fel? Väldigt tacksam för svar snarast! :) mvh viktor
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
det finns 5 hål på sekundären där du kan spänna fjädern prova sätta den i mitten hålet eventuellt ännu lägre och se om det blir någon skillnad. (höger mer spänning vänster mindre)
nog det enda förslag jag kan ge på rak hand. =)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har lagret lossnat så är det nog bäst att du byter det.
Det burkar bli rätt misshandlat och om man kör fort så kan det även vidgas av rotationskrafterna så att det flyger bort.
Antagligen är det nått som kärvar eller står snett, som sagt byt lagren och kolla rullarnas kondition.
Lagrena ska limmas med lagermontering för att stanna på sin plats.
 

vjo

Medlem
19 aug 2010
40
0
6
Örnsköldsvik
det visade sig vara en vikt som hade lossnat... kalla mig nybörjare. Men men man lär sig något nytt varje gång. förresten, nån som vet vilka vikter det är original?