sekundären bekymmer

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
Hej, hade lite problem med min sekundär på min t-cat 01 förra vintern, det som hände var at sekundären fastnade i öppet läge i samband med en fast körning, sen slirade remmen på sekundären i som var i fortsatt öppet låst lägen, vad behöver jag göra med sekundären för att slippa detta bekymmer?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nej , även om du har shimsat linjeringen fel eller shimsat remhöjden fel så ska den inte fastna i öppet läge ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Är thundercatten vässad på något vis i motorn?

Varför jag frågar är därför min och kompisarens thundercatter drog ner remmen i botten på sekundären vid fullgaspåslag i lössnö efter trimmning. Det var skitsvårt att få bra backshift med org fjäder o helix 57/50. Drog jag på fullt från stillastående trotts bra fäste rycktes remmen ner i halva sek just i starten för att sedan sakta vandra ungefär dit den ska ligga under ax . Detta fattar man inte förens man kör med huven öppen och skydd av så man ser vad som händer.

Detta problem blev det ""innan"" vi bytte till starkare sek fjäder som backshiftade snabbare. Jag har numer en brantare helix också för ännu snabbare backshift men 57/50 duger. Nu funkar dem perfekt i lössnö som hårdspår ,,no more rem i botten.

Men är din motor helt standard kan du prova bara spänna sek fjädern max efter du kollat upp att variatorn är ok i övrigt. Det funkade bra sålänge min maskin var otrimmad (hyffsat). Man kan alltid byta helix och fjäder för att få ännu bättre lössnöegenskaper trotts standard motor.
 

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
Den är inte standard! har beställt ny primär och en begagnad sekundär med bestyckning till båda, tänkte köra en 6bultars som primär, fick bra pris på hela kittet från staterna.
Tack för svaren grejen är också att min kompis som har en zr700 -99 har samma problem med sekundären som jag har skall informera honom om ditt tips, den är dock helt orginal.
Det har hänt flera ggr för honom att när han stannat så fortsätter skotern att rulla iväg på tomgång genom att remmen fastnat, lite jobbigt!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Skotern ska inte gå fram på tomgången för att sekundären hänger sig.

Tycker din kompis ska ta och kolla upp sin primär. Spec då hur bussningarna till vikterna ser ut. Är dessa slut och vikterna hår snett så kan du få symtomet att skotern vill rulla fram på tomgången.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Men om din kompis primärvarre är ok i bussningar är den felshimsat för tight. Remmen ska ha ett litet glapp i sidled. Typ 0,5mm men mer glapp funkar också (1mm) men försämmrar variatorns funktion en aning.
Kolla även upp att inte remmen är för spänd pga feljusterad motor eller sekdärvaritors shimsning.

Thundercat har ju bra och stumma motorfästen som inte sunkar ner sig ,men en wildcatta kan säkert ha sluta motorkuddar så motorn står på tvären.
 

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
Min primaverra är i bitar nu! den hade skurit på sekundäraxeln! Fattar inte riktigt hur men........
har en ny hemma nu så ska montera den senare, håller dock på med ett projekt att förlänga så det är lite i båda ändar just nu :(
Trodde jag fick tag i en t-cat 136" boggie men det var en panthera boogie från -00 med kylare men det passar ju inte riktigt på mitt zrt 97 chassie, jo visst passar boggin men funkar det? kylarna måste jag knäcka så dom får ETT böjningen. Jag la ut en tråd om detta, endera är jag dum eller så , ja vette fan.