Sekundärvariator CF8 -10

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Har haft problem med båda variatorerna lite fram och tillbaka, främst sekundären. Inget onormalt remslitage dock.

Första problemet var korset som sprack i primären. Fick höra att det var fabriksfel och att vissa av denna modell av skoter lämnades in för åtgärd.
Hurvida det stämmer vet jag inte, tror inte min har lämnats in för detta i alla fall.

Andra problemet, eller snarare det "löpande" problemet;
Sekundären äter rullar. Har bytt totalt 4 gånger sen jag köpte den i november 2012.
Senaste gången köpte jag ett variatorkit som ÅF sa att skulle skona rullarna.
Kitet i fråga är ett speedwerx (länk). Och köpte samtidigt nya orginalrullar.
Rullarna är ju inte helt slut men de har nöts ner 1-2mm och fått en kant, detta på 10mil. Kanten kan jag förstå då rullen är bredare än helixens anliggningsyta där rullen ska löpa. Hur mycket mer kommer det nötas ner?

Jag ska till Gördalen på onsdag och jag skulle vara mycket tacksam om mitt sopskåp till skoter skulle hålla ihop för en gångs skull. Börjar bli mäkta trött på de där variatorerna, åtminstone sekundären.

Så finns det något mer att göra för att få rullarna att hålla bättre?
Köpa bättre rullar är ju ett alternativ (länk), men inte på så kort varsel som till kommande onsdag. Finns de, eller liknande eftermarknads, att köpa i Sverige?
Byta variator till en bättre modell?

Min variatorsetup just nu är;

Sekundären har ett 50 mil gånget kors (rullar fräscha). Armar och vikter är enligt den länk som finns ovan, vikterna är de minsta som ingår i kitet. Ny fjäder enligt kitets specifikationer.

Primären har orginal fjäder (+400mil) och 2st tillhörande plast schimsbrickor (vet inte måtten på dessa).
10 mil gångna rullar som nöts 1-2mm. Ny helix 48/32.

I övrigt så kluckar/slår variatorn till hårt när den börjar driva. Vet inte vad som låter? Viktena slår ut? Helixen slår på rullarna?

Vill gå till botten med detta så jag är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få :)

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
köper du rätt rullar? som är orangea? och inte vita? dom vita är bara skit jätte mjuka
dom oranga är betydligt hårdare och kan vid vårdslös körning med in och ut med backen spricka ist för att nötas ner som på din

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Precis jag tror anledningen att du har problem med rullarna kan vara relaterat till kvalitet, tex så höll rullar från snopro inte ens 20 mil på min m7 medans dom jag svarade själv av oilon håller utan problem

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
De orangea, får man tag i dom i Sverige innan onsdag?

Vad beträffar oilon så har jag nämligen sånt material på jobbet.
Har tänkt tanken på att svarva egna men har inte tordas använda det i fall det inte skulle funka och helixen blir förstörd igen. Men det fungerar alltså bra?

Tack för tipsen :)

Ös in tips och idéer varför detta är ett problem!

Last edited:
Reactions: proxmogge

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
ring till din yngvessons dom brukar ha hemma de mesta. de ska ju sitta dom oranga std på -10 de gjorde de iaf på min

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Ringde till dom för ett par veckor sedan och då hade de bara original hemma (vita).
Jag har beställt original flera gånger enligt originalnummer (länk) och då får jag de vita, så orange är inte original till årsmodell -10, åtminstone inte nu. Dessa rullar har nu suttit på många maskiner och på många årsmodeller (länk)

Tänker gå på JRO's tips till en början. Skulle det inte hålla för min självdestruktive arctic så är eftermarknads (eller orange original) alternativet.

Så.. Mata på med tips om svenska ÅF på bra rullar :)

Tack igen

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
ser att de är bara på m8an somde sitter dom starkare rullarna orginal, inte på cf, men de är ju samma variator så de passar :)

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Aha!
Där ser man :) Faan va bra, var helt övertygad om att det var samma rullar i m8. Jag har ju inte direkt forskat i det men antog och utgick från det.

Man lär sig något nytt varje dag.

Blir att beställa sådana.

För övrigt har jag svarvat OILON-rullar som reserv inför resan.

Tack för tipset arcticmod :)

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Sitter och kollar skillnader mellan M8 variator och CF8 variator.
Kan se att "framåt" rullarna är utbytta på M8 till en annan modell, strakare alltså.
Men varför i hela världen gjordes inte det till CF8 och alla andra?
Serviceförsäljningstrix?

Det är ju också enda skilnaden..

Helixen har ju ett annat nummer också men är liksom CF8 40 graders, dock står det inga andra gradtal som det gör på CF8 (44/40).
Varför? Gissar på att gradtalen talar om "stigningen" i helixen, men varför 2 olika i samma helix som på CF8?