service på en F7´a.

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Hej alla F7 ägare... Det ska snart göras en 450 milaservice på min F7 -04 ext. Jag har inte fått tag i något service program på vad som egentligen görs då!
Är det någon som vet?? Det är ju iaf 150mils intervaller, men vad göres???

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det är ju bara basic shit på den där listan. Fyll vätskor, kolla fjädring, etc.

150 mil motsvarar ju ungefär en säsong, och mellan säsongerna är det ju en hel, tråkig sommar. Den brukar gå fort om man gör som mig; tar isär hela maskin i molekyler, kollar, byter, lagar, putsar och framförallt modifierar! Hehe.

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
yes! :cool: Tänkte själv göra nåt sånt men vissa har barn och hinner inte plocka ner skotern i molekyler... Dessutom 3 skotran :rock:

Det finns som sagt självklara grejer, (variatorer, lager, kedjehus osv)
Men jag tänker kanske att det finns ngn lista så att man inte missar ngt! (=

Jansson_

Välkänd medlem
11 jul 2007
110
0
6
Sörmjöle :)
Service hos återförsäljare betstår av :

Motor: kylvätskenivå,kontroll ,slangar,anslutningar,glykolhalt,
avgas kontroll och åtdragning av bultar, apv-justera vajer och rengöra,
Efi: kontrolera gasvajer glapp, byte bränslefilter var 3.dje år
Transmission: kontroll av rem byte vid dålig rengöra variatorerna kontrolera schmisning ,kontroll av slitdelar, smörjning, olja i växelhus justera sträckning av kedja om de finns kedja,
Bromssystem: kontroll av vätske nivå (DOT4 kvalite), kontroll av skiva och klosssar.
Framvagn kontroll av toe-in,slitage på styrstål,dämpare,renoveringabara dämpare oljebyte årligen,P-ändar smörjs med tunn olja.
Bakvagn: kontroll av hjul,skenor,balatarem,matta,mattspänning,dämpare,(renoveringabara dämpare oljebyte årligen)
Chassi: kontroll och efterdragning av alla skruvar smörjning fettnipplar och övrigt me sillikon olja
Elsystem: byte av tändstift,justering ljusbild.
Övrigt: provkörnig känna efter glapp,mm, föra in på servicewebb att den är utförd(förskotervärdet) kan ändast göras av åf.
de va nog allt som görs på service
fuska absolut inte med avgas portarna för det blir dyrt i slut ändan
jag har service listan för jag har haft prao hos åf och fått gör mkt service och repartion där :D

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Ett tips är att byta bromsvätska, det glömms ofta bort och bromsen blir svampigare och svampigare med åren.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Fungerar det att ha ett bränslefilter av vanlig typ på en EFI, för inte ska man väl behöva byta smartventilerna var tredje år??

Jag har till i år köpt mig en ultraljudstvätt och vad kanon APV-ventilerna blev! Förvärmd avfettning och ner i tvätten med dem så länge man orkar.
700:- inkl. frakt hos Kjell & Co.
Kan ju tvätta vad fan som helst.
Den är dessutom "avdragsgill" hos "regeringen", då även smycken och sånt tjaffs kan tvättas.