service på en gammal indy?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
nu när säsongen börjar analkas tänkte jag serva upp den i god tid.
problemet är att jag har god mekvana men aldrig nånsin servat en skoter:hmmmm:

så ge tips på vad jag ska göra/se över inför säsongen...
nya stift och rem har jag iaf kostat på :p

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har gått 1200 på samma kolvar/ringar vad jag vet men jag rör inget för den går så förbaskat fint och har fin komp.

hur kollar jag dessa lager, är det fettnipplar i boggien eller vart fettar jag?
kedjehuset tex: hur mycket olja, vad för olja?

som ni märker är jag inte hemma på detta :p

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej. Om den har gått 1200mil på samma kolvar och ringar så skulle jag nog byta minst ringar i förbeyggande syfte. Mest troligt skulle ja byta kolvar och ringar.

Det är fettnipplar i boggien som du fettar in. Häng upp skotern bak å slacka mattan så mycket du kan så du kan rulla å känna på hjulena ifall lagrena har farit.

Alla är vi nybörjare nångång ! ;)

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej.. hade tänkt mig på en höjning också så då är det lämpligt att ta det i samma veva då.
hur är det med kedjehuset då? och en översyn på variatorerna kanske?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag har aldrig bytt olja i nått kedjehus. Har inte hunnit äga en skoter tills ja har skullat byta oljan :D

Och variatorerna är jag inte så inne på. Men de är alltid bra att ser över variatorerna.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Kolla över bromsarna är bra! Sen fetta in boggien samt kolla olika vätskor. Kylarvatten, oljor m.m

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
fetta alla nipplar ta lös locket till kedjehuset och kolla kedja och sträckare+drev fyll med transmitionsolja, eller vanlig motorolja fungera lika bra, kolla så att alla virear löper lätt, mät fryspunkt och kolla allmänt efter klapp och dyl som kan behöva åtgärdas