Service på Phazer-09

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Jag har köpt en Phazer RTX-09, 165 mil, första servicen är gjord på ca 60-70 mil,
bör man ha in den på service nu igen innan säsongen börjar eller räcker det med olje byte samt filter?

Mitt första inlägg här förresten:)

Stefan
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Ditt 20:e inlägg ;-)

Men välkommen tillbaka. Låter Yamaha-folket svara på din fråga dock :)
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Det enda dom gör på service är byte av olja+filter samt smörja boggien. Så kan du byta själv så spar man lätt ett par kronor, alternativt så prutar du lite på Yamaha verkstaden
 

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Ok, det var det jag anade, innan jag köpte den hade firman fixat boggien samt bytt olja i växellådan, då är det ju bara
motorolja + filter kvar, känns dumt att betala 2300 för det.

Markus, du är från Hedemora ser jag, själv bor jag i Långshyttan.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Ok, det var det jag anade, innan jag köpte den hade firman fixat boggien samt bytt olja i växellådan, då är det ju bara
motorolja + filter kvar, känns dumt att betala 2300 för det.

Markus, du är från Hedemora ser jag, själv bor jag i Långshyttan.
Trevligt, har läst att ni har börjat fått igång en bra klubb och arbetet på att få till lederna i Långshyttan. Om det forstätter att snöa så blir det säkert någon tur åt det hållet i vinter.
 

lillis5

Medlem
16 mar 2006
48
0
1
Ja det är oerhört många i Långsta som har skaffat skoter den här vintern så det blir nog bra
fart på lederna i vinter, men risken med det är ju att alla leder blir söderkörda....

Tack för svaren ang servicen.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Vart hade du fått pris på service ifrån? Jag handla mycket på Bohlins och tyckte han hade bättre priser än Abris men nu har dom slutat med Yamaha :-(
Svärfar bor i Gävle och har varit in på Lingvalls motor, dom har hållt på med motorcyklar innan och ska börja med Yamaha skotrar nu så blir spännande att se vilken prisnivå dom kommer ha på prylarna.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har aldrig betalat 2995 på Bohlins, dom brukar vara rätt duktiga att pruta själv på priset. Men nu kör jag service själv istället, blir ju "bara" 7-800 kr då
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det enda dom gör på service är byte av olja+filter samt smörja boggien. Så kan du byta själv så spar man lätt ett par kronor, alternativt så prutar du lite på Yamaha verkstaden
Och med "dom" så menar du alla auktoriserade Yamaha-verkstäder i hela vårat avlånga land?
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
det finns lite mer vi gör då vi servar, och filtret e lite bökigt byta på 500erna, sitter i framkant på motorn under insuget
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Kan tillägga att oljan i växellådan kan vara bra att byta, men efter 165 mil så är det inte absolut nödvändigt. Men rekommenderat av Yamaha.
Exakta service intervall finns in service manualen på sidan 19-20 (2007 phazer manual finns på http://yamahaservice.forum24.se/yamahaservice-about3.html

Som sagt så kostar bara prylarna ca 800kr och det tar några timmar att fixa, så har man inte tid eller möjlighet att skruva är det prisvärt att lämna in. Men är man intresserad att skruva själv så kan man spara några kronor som man kan köpa lite roliga tillbehör med.