Service på VT480 TF

VT480TF

Ny medlem
10 jan 2025
1
0
1
59
Nu
Hej nybliven skoter ägare.
Köpte förra helgen en Yamaha Venture 480 TF. Önskar få service tips av er här på forumet. Jag köpte den utan provkörning, då det var barmark. Privata säljaren startade den och lastade den på släpvagnen min. Den har rullat 723 mil och finns det några medlemmar här på forumet som har några goda bra råd vad som jag bör hålla koll på att checka av vilka service-punkter som är bra med exempel drivlinan med variatorerna och på den lilla fläktkylda 485cc motorn kan behöva kollas upp. Mattan har lite sprickor på insidan i ytterkanten när den böjs runt i vänd-boggie hjulen men utsidan mattan har inte sprickor, så mattan är nog original mattan som suttit sedan 1997. Jag förstår att boggien bör jag gå igenom och se om det är något boggie hjul som klappar, eller bör jag i förebyggande syfte byta alla boggie hjuls lager? Mitt användningsområde med skotern kommer vara köra Max 20 mil varje vinter här hemmavid på sjön eller i skogen runt sjön, så inga långa fjälls turer, men en ordentlig genomgång med service av skotern innan första tur ut på sjön har jag ju tänkt. Har någon tips var jag skulle kunna få tag i en instruktions bok till denna Venture-97:a så vore det toppen eller gärna en rep-hand bok till denna modell. Jag har sökt efter bok på nätet och svenska böcker har jag inte lyckats hitta. Kanske bara går få tag i med engelska texten på eBay. Själva svenska instruktions böckerna till dessa lär ju finnas i numera gamla svenska gubbars byrå-lådor sedan dom såldes nya, så någon som kan tipsa mig om en svensk gammal original instruktionsbok till denna gamla VT480 modell får gärna hojta till med ett svar.

Attachments

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.204
171
63
Säfsen
Venture 480 är i princip samma skoter som Phazer 480, så instruktionsbok eller verkstadshandbok för en PZ funkar lika fint till en VT förutom boggie och växellåda. PZ böcker finns att hitta på internet, fast oftast på engelska.

Som trådskaparen skriver så är en service av boggien ett måste efter alla mil. Ut med boggien och kolla status på axlar, fjädrar, dämpare och boggiehjul. Jag lovar att mer än ett lager behöver bytas.

Med boggien ute och axlar utplockade så kan jag rekommendera att svetsa på M6-muttrar på tuberna som axlarna går i (svetsa tätt) och borra sedan ett 3mm hål igenom mutterns centrum, sedan dit med en smörjnippel så att du kan fetta in boggien utan att plocka ut boggien ur skotern.
Passa även på att kolla och troligtvis byta drivaxellagret som sitter under sekundärvariatorn, innanför hastighetsmätardrivningen.

Trådskaparens beskrivning av mattan betyder bara att den börjar vara till åren, men att det är bara att köra tills mattan går sönder. Vilket kan ta 10 år till, minst.

I övrigt så är det koll av styrstål och plastbelag, rengöring av munstycken i förgasaren (igensatta munstycken ger magert med bränsle och skuren motor) men kom ihåg att inte tappa bort de svarta gummipluttarna i förgasarna.

Standard på alla Yamaha är glapp i TSS-framvagnen. Tycker du att glappet är för jobbigt så finns det renoveringssatser att köpa, det blir stor skillnad men tyvärr så återkommer glappet med åren.

Variatorerna är förstås superviktigt att underhålla. Sekundären är pålitlig, men behöver rengöras ibland och glidklackarna byts typ var trehundrade mil.
Primärvariatorn är ett sorgebarn, inte för att den är dålig utan för att utbudet av reservdelar är begränsat och dyrt. Är bussningar, rullar och vikter slut så kan det vara bättre att köpa en Powerbloc-variator istället för att kosta på en renovering av originalvariatorn.
Byt variatorrem om den är smal.

Själva motorn har sällan problem (om inte den körts med täta förgasare) men håll lite koll på hur fläktremmen mår, byt vid behov.
Är separatoljesmörjningen i drift så behåll den, för Yamahas oljepump går ytterst sällan sönder. Men är du osäker på funktion så kör de första tankningarna med lite oljeblandat i tanken, tills du vet att oljepumpen funkar.

Och kom ihåg att det mesta som berör Phazer 480 gäller även för Venture 480/485/500XL