Service/smörjpunkter Beartcat WT 2001

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Hej
Håller på att ta över farsans gamla bearcat wt 2001 som gått 150mil och den har mest stått. Batteriet är slut så det lär ju bytas, oljorna är bytta och insugsgummi har jag nytt liggande, men jag antar att det finns smörjpunkter som ska fettas osv finns det något bra servicescshema någonstans och vilket fett som ska användas osv?

Ang batteri funkar ett biltema eller ska man köpa nåt bra från början, kan man fläska i ett kraftigare batteri eller ska man ha ett likadant som sitter i?

Någon som har erfarenhet av xenonkonvertering är det dumt att göra på en äldre skoter?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Kikat kedjespänningen också?
Minns jag inte fel så finns smörjpunkterna med i instruktionsboken till den där. Annars är det ju bara leta på dom nipplar du ser och trycka i fett så det trycker ut.
Fett kan man ju diskutera länge men ett vanligt entreprenad fett kör nog dom flesta med. Så även jag. Ha lite koll vad det är för temperatur spann.

Vissa kommer säga att dom har haft ett biltema batteri hur länge som helst medans vissa kommer säga att du inte kan ha något annat än yuasa.
Men en tumregel med batteriet är att du får vad du betalar.
Själv förespråkar jag exide batteri av agm typ, lite billigare än yuasa. Nu kanske någon flikar in och tycker ditt elsystem är för gammalt för ett agm batteri men av erfarenhet har dessa batteriet fungerat klockrent under alla år jag sålt dom
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Skotrar och liknande småfordon brukar ändå oftast ha laddspänningen lite i överkant (runt 14,5-15,0 V), så chansen är större att ett AGM-batteri fungerar i en gammal skoter än i en gammal personbil, där laddspänningen ligger lite lägre för att inte riskera att ett gammaldags batteri förstörs av överladdning om bilen är igång många timmar per dag.

Vill man vara på den säkra sidan kan man ju ta skotern i drift med ett gammalt skräpbatteri och mäta laddspänningen, innan man avgör om man ska köpa ett vanligt batteri eller AGM. Mät inte direkt efter kallstart, utan mät efter en halvtimmes körning då spänningsregulatorn är genomvarm och har stabiliserat sig.