sill och potatis. turbo swb projekt!

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Riktigt jävla beslöt dekalkit, gillar även lösningen på avgas... Kan man ana sig till en viss understimulans? :)

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Riktigt jävla beslöt dekalkit, gillar även lösningen på avgas... Kan man ana sig till en viss understimulans? :)
Helt klart understimulerad... fastän jag håller på att renovera en hel övervåning på 100m2 samtidigt.... men det är svårare att bygga med en hand än att skruva. nu ska jag upp och fortsätta med innertaket då farsan kommer å hjälper mig. man blir helt klart beroende av andra...

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Pröva gå högre, på kortmaskin är det nog bara bra med lite motstånd.

Alltså lite off topic och så, ursäkta frågan men är det nå knas med handen?

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har drevat ner min redan så original dreven ligger bara och kommer nog aldrig ha användning av dom.
Frugan ska byta skoter snart å den blir det säkert att dreva ner så då passade ju detta ypperligt.
Har en hög med drev liggandes. Beror bara på vad herrn vill ha ;)
Vi kan ta resten via Pm.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Pröva gå högre, på kortmaskin är det nog bara bra med lite motstånd.

Alltså lite off topic och så, ursäkta frågan men är det nå knas med handen?
är lite lur på det också då det bara är en 144" verkar ju som att 163" med turbo åker 20/42 eller högre...

handen funkar lite sisådär. jag stoppade in den i en lasbilsmonterad flishugg i början av januari, högg av tre fingrar men dom lyckades sy tillbaka senor och skit, pekfinger och långfinger är ihopbultade me nå plattjärn och ringfingret har en protes på mitten. jag har ingen känsel och dålig rörlighet men det tar sig :) dom är förjävla duktiga på handkirurgen i Ume.
jag får inte lyfta tyngre grejer än ett kilo än.. pga av att senorna ska läka. har ingen kraft heller iof. så vissa saker går inte och det som går tar 10gånger så lång tid. måste vila handen i omgångar.

träning, träning och åter träning.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Har drevat ner min redan så original dreven ligger bara och kommer nog aldrig ha användning av dom.
Frugan ska byta skoter snart å den blir det säkert att dreva ner så då passade ju detta ypperligt.
Vi kan ta resten via Pm.
låter kung de :) ska se om jag hittar min drevtabell och sen pm:ar jag dig.

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
är lite lur på det också då det bara är en 144" verkar ju som att 163" med turbo åker 20/42 eller högre...

handen funkar lite sisådär. jag stoppade in den i en lasbilsmonterad flishugg i början av januari, högg av tre fingrar men dom lyckades sy tillbaka senor och skit, pekfinger och långfinger är ihopbultade me nå plattjärn och ringfingret har en protes på mitten. jag har ingen känsel och dålig rörlighet men det tar sig :) dom är förjävla duktiga på handkirurgen i Ume.
jag får inte lyfta tyngre grejer än ett kilo än.. pga av att senorna ska läka. har ingen kraft heller iof. så vissa saker går inte och det som går tar 10gånger så lång tid. måste vila handen i omgångar.

träning, träning och åter träning.
Jaså, då är jag med. Lycka till med återhämtningen!!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Vi kan ta resten via Pm.
pm är skickat.

tänkte posta en drevningstabell för polaris men lyckades inte förminska filen tillräckligt för sidan.. w8 kan ta sig i arslet. men hojta om du letar en så kan jag maila.:ciao:

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Lämnade in maskinen idag för service och justering av tps och så skulle de kolla kompen. pga av att jag haft dålig tomgång, jag har haft lite knack också men inget jag tänkt så mycket på. meken tyckte att den knackade lite mer.. kompen va 7 på pto och 8,5 på mag. Han justerade tps som stod fel men tomgången rapplar endå. så han skulle riva den imorgon så det blir väll troligtvis nya kolvar å har man tur så kanske man får byta annat också (bra med garanti ibland)

nackdelen är att kolvarna är restade och att det blir originalkolvar igen......

så turbobygget dröjer ännu en stund. FAN, jag ville börja bygga i helgen ju.. nån som vill komma och köra in mina nya kolvar sen?

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kör in dom på halvsyntet,så är du snabbt på benen med turbo kittet,börjar ju fan vara(tyvärr)bara några veckor kvar(om man nu inte far till fjälls...)

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jo, nånting måste göras då jag inte orkar vänta till nästa år. är mer än 20minus nu men det vänder fort denhär årstiden... ifjol körde jag sista vändan i sluttampen i april men det är mest stubbkörning och vattenplaning.... inte kul å åka till fjälls för att justera ett turbokitt heller.. får en unge till i mitten av april också så min säsong är officiellt över 16 april.

vill gärna få det att funka innan sommarn så man kan känna lugnet i sommar.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag har blivit ombed att posta lite bilder och info om fotstegsbyte på swb assault till burandts fotsteg. (rmk bredd)

Börja med att borra nitarna till röret på fotsteget borra sedan lös fotholkarna och bukplasten även fotstegsförstärkarna ska bort.. så att du kommer åt. ´sen ett tips kan vara att rita ut vars "dropbracket" sitter så du inte råkar kapa för mycket.

kapa ur fotstegen så att du får en platt yta att "mocka" upp ifrån. fimpa längst befintliga hål och slipa fotsteget plant. jag gjorde detta för att få ett hum om hur allt skulle ligga.

slipade sedan till fästen i framkant 22mm brett och 12mm tjockt om jag inte minns fel. ska passa mellan skårorna.

borrade hål och köpte längre vagnsbult till fästet.

la dit fotsteg på gamla fotsteget och satte dit det nya fästet i framkant och skruvade ihop allting. satte sedan tvingar för att fästa fotsteget där jag ville ha det och märkte helt enkelt ut vars jag skulle kapa.

kapade bort det som behövdes och sparade ca 30 mm i de utskjutande delarna där nitarna sitter. (original rmk lämnar ännu mindre men det kändes vanskligt men funkar uppenbarligen kanon)

slipade till kanterna och skruvade fast fotsteget och nitade fast det. satte nitarna uppifrån och ned till en början som en ren tabbe men fortsatte hela vägen då det ser snyggare ut och det verkar hålla. men får nog hålla lite kolla på det och vända nitarna vid eventuellt behov.

slipade ner en kant på fotsteget så det skulle gå nita ihop med en extra nit. vart sammanlagt 4nitar per dropbracket, men bara tre som fyller någon egentlig funktion. den fjärde sattes i originalhålet och hamnar lite på kanten.
Va först skeptisk mot att ta bort så mycket dropbracket men då man ändå lämnar under det nya fotsteget hela vägen så känns det stabilt. lämnade även större delen av vecket som syns igenom de nya större hålen. men funktion för form....

fick fimpa och ta bort en kant i fotholken för att få dit den.
Men då maskinen står på eson ett tag nu så kan jag inte visa fotholkarna som inte blivit nitade då jag inte hittat nån borrmaskin som ryms än. men är det nån som vill se de färdignitade fotholkarna så kan jag posta bilder sen. bara skriv.

Kan säga att det blev en jävla skillnad i hålstorlek. har dock inte provat de i någon snö än men det ska nog bli bättre..:tongue1:

slänger upp några bilder. hoppas det hjälper någon iaf :blink1:

kan även delge lite kuriosa då jag gjort detta med en skadad hand utan känsel så har det varit lite knepigt, bla så satt jag och slipade med slipskiva på rondellen och helt plötsligt börjar de spruta blod..... då har jag fingret (utan känsel) mot skivan.. inte bra utan skydd på rondelln i samband medkänselbortfall..:weird: fördelen är att de inte gjorde ont men nackdelen är att jag kommer få skämmas på onsdag då jag ska försöka förklara förloppet för handkirurgen..

Attachments

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Instämmer jag med, ser ut att bli kanon med dom fotstegen på Switchback, det var en grej som jag trodde vi skulle få se som en "-14 uppdatering".

Se bara till att använda knäskydd och bra kängor när du kör, finns ju lite varningar med bilder i vissa trådar vad som kan hända med knän repektive smalben annars.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag trodde också att polaris skulle göra något åt fotstegen till 2014. men de enda som skiljer från my-12 till -14 är stoppknappen...

knäskydd och hårda skor kör jag med men de gäller att inte glömma knäskydden med tanke på att jag slant med nittången och spräckte hela jävla tummen...

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ja det var ett snålt år på uppdateringsfronten för polaris, men så kan det vara, kanske blir extra bra nästa år ?! :)

Hur går det mes bygget?