Skärande/gnisslande ljud från främre delan av boogien

TE96USN

Medlem
2 nov 2004
14
0
1
Hej, kan någon hjälpa mig?

Jag har en Bearcat -95 som det nu börjat komma ett skärande/gnisslande ljud från främre delan av boogien . Ljudet kommer när jag kör framåt, har inte vågat kört så mycket eftersom det låter så illa! Jag ser inget som ligger emot eller ser konstigt ut när jag tittar under skotern?

Vad kan det vara? Nått lager eller?

Ulf

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
TE96USN skrev:
Hej, kan någon hjälpa mig?

Jag har en Bearcat -95 som det nu börjat komma ett skärande/gnisslande ljud från främre delan av boogien . Ljudet kommer när jag kör framåt, har inte vågat kört så mycket eftersom det låter så illa! Jag ser inget som ligger emot eller ser konstigt ut när jag tittar under skotern?

Vad kan det vara? Nått lager eller?

Ulf
Jag satsar en hundring på att det är drivaxellagret som har gett upp! Kolla det!

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
För att kolla om det är trasigt kan det räcka med att känna på drivaxeln om den glappar uti kanterna.
Ta bort sekundärvariatorn och under där ser du nr 9 som sitter fast med 3 muttrar (hastighetsmätarvajern sitter nog också där), skruva loss muttrarna och ta bort nr9 och nr6 så ser du det vänstra lagret, nr12.
På andra sidan sitter lagret i kedjehuset vilket är lite jobbigare att kolla så börja med det vänstra.

http://www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/1995/1995BEARCAT550(95BCC-1995)/DRIVETRAINSHAFTSANDBRAKEASSEMBLIES.htm