Ska byta kolvar i min F6 EXT 04??

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Har köpt en F6 som har gått 891 mil, 265 timmar. Sjukt fint skick, inget skrammel vare sig från motorn eller variatorerna. Jämn komp på 9 och 8,9kg skiljde 1hg mellan cyl. Är det normal kompression på en sån här? Kolvarna är bytta vid ca 450 mil hos nääs i hede, så jag tänkte byta kolvar igen nu för att vara safe. Vad ska jag sätta i? Vågar man köra med SnoPro från duells? Eller är SPI som finns på e-bay bättre än SnoPro? Eller är original ett måste i dom här?

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Jag föredrar ju original!
Snacka med KGK om vad original kolvarna har för nummer när dom skickas från Suzuki! Sen så ber du din lokala handlare ta hem kolvar som inte gått via USA och fått ett "arctic-cat" nummer på lådan.
Thullen har nämnt nått om detta i en tråd här på forumet vet jag.

Dom blir då rätt mycket billigare! Dom ligger ju på 1700 st annars.
byt även nållager och kolvbult och alla brickor oxå när du ändå ska ta lös det!

Själv beställde jag Kolvar mm från www.ODSparts.com
Dan där e riktigt sjysst.

Alternativ 3 är väl Bengansmotor annars. såg att han hade ett erbj att när du köper 2 kolvar så får du den andra till 50% rabatt.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
OK. Nån som har suzuki nr,et på originalkolvar? Eller nån annan som har nåt att säga? Bengans har jag inte mycket till övers för...

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag har en kartong i garaget. Kan kolla de i morgon om ingen ger dig det innan.
Annars så bör din åf kuna ringa KGK/Arctic å få nummer samt pris.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ok, Skulle va schysst om du kunde kolla. är det bara att knalla in till lokala AC handlaren å ge dom nr å säga såna här vill jag ha?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag hittade inte kolvarna... var helt säker på att de fanns där.
Hittade bara 800 kolvar samt en gammal phazer kolv.

Jag kan inte tro att jag kastat dom men ja vet faktiskt inte nu.